Cílem těchto zásad je nastavit fungování participativního rozpočtu ve městě Rudná tak, aby se každý občan či obyvatel mohl zúčastnit.
1. Pojmy
Co myslíme, když řekneme…
- Participativní rozpočet (dále také „PaRoz“) je proces, v rámci kterého je občanům města umožněno rozhodovat o části rozpočtu.
- Občan města je fyzická osoba, která má trvalý pobyt v Rudné a dosáhla věku 18 let.
- Obyvatel města je fyzická osoba starší 15 let, která se v Rudné zdržuje.
- Město je město Rudná.
- Projekt je investiční či neinvestiční akce realizovaná na území a majetku města:
- investiční projekt – je zaměřen zejména na pořízení hmotného i nehmotného majetku. Investiční, neboli „tvrdý“ projekt, zahrnuje jak náklady na jeho pořízení, tak i provozní náklady po dobu 3 let. Provozní náklady není možné využít k jinému účelu.
- neinvestiční projekt – je zaměřen na tzv. „měkké“ aktivity, při kterých nedochází k pořizování, budování nebo rekonstrukcím majetku města. Náklady neinvestičního projektu jsou určeny pouze na jeho realizaci.
- Kancelář participace (dále jen „KaPR“) je hospodářský odbor města Rudná. Do jeho kompetence spadá koordinace celého procesu participativního rozpočtu včetně dohledu nad realizací projektu a následná kontrola.
- Realizátor projektu je KaPR, popřípadě jiný subjekt, který byl pověřen realizací projektu Radou města Rudná (dále jen „RMR“) na základě doporučení KaPR.
- Navrhovatel projektu je obyvatel města, který návrh projektu podal.
- Výzva je dokument schválený Radou města Rudná obsahující informace k zahajovanému ročníku PaRoz.
2. Průběh procesu
Jak to celé funguje?
- PaRoz se skládá z několika navazujících a pravidelně se opakujících fází:
- zahájení ročníku RMR,
- podávání návrhů obyvateli,
- sběr podpory,
- posuzování proveditelnosti návrhů,
- hlasování občanů,
- realizace projektů městem.
- Termíny pro jednotlivé fáze PaRoz stanovuje RMR v souladu s článkem 3 těchto Zásad.
3. Ročníky
Kdy to začne (a o kolik půjde peněz)?
- PaRoz probíhá v jednotlivých ročnících.
- Každý ročník zahajuje RMR schválením Výzvy, která obsahuje především:
- objem finančních prostředků vyčleněných z rozpočtu města,
- harmonogram PaRoz.
4. Podávání návrhů projektů
Co když mám nápad na projekt?
- Každý obyvatel města může podat návrh na nejvýše pět projektů.
- Návrh musí obsahovat minimálně tyto informace:
- název projektu,
- popis návrhu projektu a stručné shrnutí,
- veřejný přínos projektu,
- umístění projektu (nebo informaci o jeho nevázanosti na místo),
- předpokládaná finanční náročnost,
- kontakt na navrhovatele.
- Kontakty a způsoby pro podávání projektů budou uvedeny ve Výzvě vydané RMR.
5. Vhodné projekty
Co lze a nelze navrhovat?
- Podané projekty musí vyhovět následujícím omezením:
- projekt je veřejně prospěšný,
- doba přípravy projektu nesmí přesáhnout 24 měsíců,
- doba fyzické realizace projektu nesmí překročit 12 měsíců,
- město má kompetenci projekt realizovat,
- projekt musí být na majetku a území města,
- celkové předpokládané náklady na realizaci projektu včetně jeho provozních nákladů po dobu 3 let nepřekračují 250 tis. Kč (včetně DPH),
- do návrhu rozpočtu projektu musí být zahrnuty veškeré výdaje (investiční i provozní) projektu, bez ohledu na případné příjmy,
- veškeré příjmy generované projektem budou náležet do rozpočtu města,
- finanční prostředky alokované na projekty PaRoz nesmí být použity k jinému účelu,
- projekt nesmí propagovat produkty, služby, činnosti či stanoviska subjektů komerčního i nekomerčního charakteru, zejména náboženského či politického,
- cílem projektu nesmí být přímé poskytování finančních prostředků (například formou dotací, výher či darů),
- projektem není – návrh zavedení, změnu či rušení regulačního omezení (zákazy, dopravní značky), materiál předkládaný orgánům města ke schválení, apod.,
- projekty, které byly označeny jako nevhodné, jsou uvedeny na webových stránkách participativního rozpočtu.
6. Ověření proveditelnosti projektu
Půjde to udělat?
- Jako podporované budou označeny ty projekty, které získají podporu minimálně 30 obyvatel v případě užití podpisového archu nebo 150 “líbí se mi” od návštěvníků webových stránek PaRoz.
- U každého podporovaného návrhu projektu bude městem prověřena jeho proveditelnost, a to především se zřetelem na:
- formální náležitosti projektu (k tomu blíže článek 5 odst. 1 těchto Zásad),
- soulad projektu s požadavky stanovenými v těchto zásadách pro vhodné projekty,
- přiměřenost předpokládaných nákladů projektu,
- přiměřenost předpokládané časové náročnosti projektu,
- skutečnost, zda projekt není v rozporu s plánovanými investičními či neinvestičními akcemi města,
- soulad se zákony a jinými právními předpisy a s veřejným zájmem.
- Navrhovatel projektu bude vyrozuměn, zda je jím navržený projekt:
- proveditelný, či
- neproveditelný.
- Navrhovatel bude průběžně informován ze strany KaPR o stavu posuzování jeho projektu.
- Ve fázi podávání návrhů bude mít navrhovatel možnost provést dílčí úpravy projektu, aby vyhověl požadavkům na proveditelnost.
- Do hlasování postupují pouze proveditelné projekty, které prošly ověřením.
7. Hlasování
Jak vyjádřit podporu nebo nesouhlas?
- Hlasovat může každý občan města.
- Termín pro zahájení a ukončení hlasování vyhlašuje RMR ve Výzvě.
- Hlasování probíhá následujícími způsoby:
- v elektronické podobě na webových stránkách,
- osobně na veřejných setkáních nebo v Kanceláři participace.
- Každý občan může využít obě z výše uvedených možností, v případě sporu je závazné osobní hlasování.
- Podporu projektu občan vyjadřuje kladnými hlasy, kterých má k dispozici 5 (z toho maximálně dva pro jeden projekt).
- Nesouhlas s projektem občan vyjadřuje zápornými hlasy, které má 2 (z toho maximálně jeden na projekt).
- Počet kladných i záporných hlasů pro jednotlivé projekty, včetně jejich pořadí bude průběžně zveřejňován na webových stránkách.
- Hlasování je tajné.
- Platná budou ta hlasování, která budou v souladu s těmito Zásadami.
8. Výběr projektů k realizaci
Jak vyhodnotíme hlasování?
- Po ukončení hlasování budou sečteny všechny platné kladné hlasy.
- Projekty, pro které bude hlasovat více občanů záporně než kladně, nebudou zahrnuty.
- Projekty budou seřazeny dle počtu dosažených kladných hlasů, v případě shody rozhodují doplňující kritéria v následujícím pořadí: počet záporných hlasů, počet hlasujících.
- Projekty budou dle dosaženého pořadí zařazovány do seznamu vítězných projektů, a to až do vyčerpání finanční částky na příslušný ročník PaRoz určené ve Výzvě.
- Výsledky hlasování a vítězné projekty budou zveřejněny.
9. Realizace projektů
Co když projekt vyhraje?
- Realizace vítězných projektů bude financována a realizována městem.
- Realizátorem je KaPR, popřípadě jiný subjekt, který byl pověřen realizací projektu RMR.
- Pokud skutečné náklady na projekt překročí předpokládanou částku o maximálně 20 % z celkové ceny za daný projekt, budou městem dofinancovány. Při vyšším překročení bude projekt považován za nerealizovatelný a KaPR navrhne prostřednictvím RMR do Zastupitelstva města Rudná materiál obsahující možné následné postupy.
- Pokud skutečné náklady nedosáhnou předpokládané částky, zůstane úspora městu Rudná.
- Pokud jsou dva nebo více vítězných projektů neslučitelné (místně či časově), je realizován ten s větším počtem hlasů.
- Pokud dojde zásahem vyšší moci k prodloužení realizace projektu nad 12 měsíců, bude projekt dokončen.
- Pokud dojde zásahem vyšší moci k nerealizovatelnosti projektu, nebude projekt dokončen.
- Na realizaci projektu není právní nárok.
- Průběh realizace bude zveřejňován na webových stránkách PaRoz.
- Projekty realizované v rámci PaRoz budou viditelně označeny logem Společně.
10. Setkání s veřejností
Bez lidí to nepůjde.
- V průběhu procesu PaRoz probíhá několik typů setkání s občany:
- veřejná setkání zaměřená na informace, jak vypracovat návrh projektu,
- setkání navrhovatelů projektů s možností projekty upravit, sloučit nebo stáhnout,
- veřejná představení podaných projektů za účasti navrhovatelů projektů,
- veřejná zvažování, na kterých bude probíhat hlasování o navržených projektech,
- hodnotící setkání zaměřená na nápady, jak PaRoz zlepšit.
- Setkání budou probíhat ve všední dny v odpoledních hodinách.
- Setkání budou svolávána prostřednictvím KaPR s dostatečným časovým předstihem.
11. Kancelář participace
Kdo se o to stará?
- O průběh PaRoz se starají pracovníci města Rudná zařazení v útvaru KaPR.
- KaPR se věnuje zejména:
- komunikaci s obyvateli, občany a navrhovateli projektů,
- spolupráci na tvorbě a realizaci komunikační kampaně PaRoz,
- prověřování proveditelnosti projektů,
- zveřejňování podaných návrhů na projekty, výsledků hlasování, průběhu realizace projektů,
- realizaci projektů.
- KaPR provádí formální kontrolu navržených projektů a spolupracuje s navrhovateli při odstranění jejich nedostatků.
12. Informovanost
Kde se dozvědět více?
- Informování veřejnosti probíhá průběžně ve všech fázích procesu.
- Město využívá všechny vhodné dostupné komunikační kanály, zejména pak:
- webové stránky PaRoz,
- sociální sítě,
- tištěná média, letáky,
- kontaktní místa a kampaň ve veřejném prostoru.
- Informace o časovém harmonogramu, setkáních, hlasování, projektech a průběhu jejich realizace jsou zveřejňovány na webových stránkách PaRoz.
13. Vyhodnocení procesu PaRoz
Budeme to zlepšovat.
- Celý proces PaRoz bude pravidelně vyhodnocován a zlepšován.
- Hodnotit se bude především:
- dostupnost procesu pro veřejnost,
- splnění cílů komunikační kampaně PaRoz,
- kvalita uskutečněných setkání,
- zatížení úřadu,
- úspěšnost realizace projektů.