Zásady

Pravidla participativního rozpočtu pro rok 2025


Úvod


Město Bystřice, jako člen Národní sítě Zdravých měst, se dlouhodobě snaží nejen o aktivní spolupráci s občany při plánovaní rozvoje města, ale rovněž je motivuje vlastní iniciativě v oblasti zlepšení kvality života ve městě a přilehlých osadách. Jednou z forem zapojování veřejnosti do rozvoje města je také tzv. participativní rozpočet. Jedná se o proces, prostřednictvím kterého obyvatelé města či určité komunity mohou rozhodovat o využití části městského rozpočtu na realizaci konkrétní akce či projektu, zpravidla investičního charakteru.

1) Jak to celé funguje?


Participativní rozpočet je proces, který se skládá z několika na sebe navazujících fází. Výsledkem tohoto procesu je realizace projektu(ů) navrženého předkladatelem z řad občanů, který ve veřejném hlasování získal nejvíce hlasů. Termíny pro jednotlivé fáze participativního rozpočtu jsou stanoveny v článku 2) těchto Pravidel.

2) Průběh procesu


I. fáze – Sběr návrhů projektů 

Vhodné projekty 

Podané projekty musí vyhovět následujícím kritériím:  

  1. projekt je veřejně prospěšný obyvatelům města Bystřice (příp. návštěvníkům) a přispěje ke zkvalitnění jeho veřejného prostoru;

  2. bude realizován na veřejném prostranství nebo ve veřejně přístupné budově (nemusí být přístupný 24 hodin denně, ale rozhodující je volný přístup každému) Příklad: Lze navrhnout herní prvek na koupališti, kam může jít každý, ale ne náčiní do tělocvičny ve škole, kam má veřejnost omezený přístup;

  3. bude realizován na pozemku (v budově) ve vlastnictví města;

  4. bude respektovat stanovený max. finanční limit spoluúčasti rozpočtu Města Bystřice;

  5. bude proveditelný, tj. jeho realizace nesmí odporovat zákonům, územnímu plánu, strategickému plánu a dalším rozvojovým koncepcím města;

  6. doba fyzické realizace projektu musí být ukončena do 12.12. roku podání žádosti; 

  7. bude v souladu s principy a zásadami Zdravých měst, místní Agendy 21 a udržitelného rozvoje; (DŮLEŽITÉ: Tato kritéria je předkladatel povinen ověřit, resp. zajistit před podáním návrhu, k čemuž může využít asistence pracovníků MěÚ Bystřice.);

  8. projekt nemůže propagovat produkty, služby, činnosti či stanoviska subjektů komerčního charakteru, zejména náboženského či politického;

  9. cílem projektu nemůže být přímé poskytování finančních prostředků (například formou dotací, výher či darů).


Povinné náležitosti přihlášeného projektu:

  • název projektu

  • stručný popis

  • veřejný přínos projektu

  • přesná lokalizace místa, kterého se realizace týká

  • odhadovaný rozpočet projektu

  • základní kontaktní údaje předkladatele projektu

  • popřípadě doplňující situační nákres, fotodokumentace, ilustrace nebo video, atd.


Podání návrhů projektů

Návrh projektu může podat:

  1. fyzická osoba (věk 15+) s trvalým bydlištěm v Bystřici;

  2. právnická osoba (firma, instituce, nezisková organizace apod.) se sídlem v Bystřici.


Způsob podání projektu 

  1. v listinné podobě –vyplněním formuláře žádosti včetně příloh a odevzdáním nebo zasláním na podatelnu Městského úřadu Bystřice (MěÚ Bystřice, projektové řízení, Dr. E. Beneše 25, 257 51 Bystřice). Formulář žádosti včetně příloh je k dispozici ke stažení na webových stránkách města.

  2. pomocí elektronického nástroje Moje obec – Středočeský kraj


II. fáze – ověření proveditelnosti projektů

Návrhy projektů odevzdané ve stanoveném termínu budou zkontrolovány z hlediska splnění stanovených kritérií, povinných náležitostí a proveditelnosti, a to především se zřetelem na:

  • přiměřenost předpokládaných nákladů projektu (vlastní investice, projektová dokumentace apod.);

  • přiměřenost předpokládané časové náročnosti projektu;

  • skutečnost, zda projekt není v rozporu s plánovanými investičními či neinvestičními akcemi města;

  • soulad s veřejným zájmem, se zákony a jinými právními předpisy.


Proveditelnost projektu budou posuzovat pracovníci MěÚ a v případě, že bude návrh projektu potřeba upravit, doplnit nebo některou jeho část dovysvětlit, budou iniciovat osobní schůzku s předkladatelem. Cílem bude odstranit veškeré nedostatky či objasnit nesrovnalosti návrhu tak, aby všechna kritéria splňoval a mohl být zařazen do hlasování. Pokud předkladatel nebude s úpravami (formální náležitosti, úprava výše rozpočtu atd.) souhlasit, bude to důvod pro vyřazení projektu z hlasování. Z jednání s předkladatelem projektu bude sepsán protokol shrnující návrhy úprav projektu, popřípadě odůvodnění, proč byl projekt vyřazen z hlasování, a bude zaslán předkladateli na uvedený kontakt. Předkladatel ručí za správnost kontaktních údajů. O výsledku kontroly proveditelnosti projektu bude sepsán zápis. Pokud návrh projektu projde úspěšně touto formální kontrolou, má se za to, že projekt splňuje stanovená kritéria, je realizovatelný a může postoupit do další fáze.  

III. fáze – posouzení návrhů 

Po ukončení formální kontroly návrhů projektů budou tyto návrhy a zápis o výsledku kontroly předloženy komisi Zdravého města a Místní Agendy 21 Bystřice, která návrhy posoudí a ověří, zda je návrh v souladu s principy udržitelného rozvoje. Ve výjimečných případech může být návrh vyřazen a toto vyřazení bude řádně odůvodněno.

IV. fáze – prezentace návrhů a hlasování 

Všechny návrhy budou zveřejněny na Zbystri.cz a Moje obec po celou dobu průběhu Participativního rozpočtu 2025. 

  1. Hlasovat může každý občan města Bystřice, který ke dni hlasování dovršil 15 let.

  2. Hlasování o předložených návrzích projektů bude probíhat dle harmonogramu. 

  3. Hlasování probíhá elektronicky na Moje obec.

  4. Hlasování je tajné. 

  5. Hlasující budou mít k dispozici 2 plusové a jeden mínusový hlas.

  6. Vítězný návrh bude ten, který v součtu plusových a mínusových hlasů dostane nejvíce hlasů. Vítězných návrhů může být více, a to až do výše alokované částky.

  7. O výsledcích hlasování bude sepsán protokol, který bude předložen RM Bystřice.

  8. Výsledky hlasování budou zveřejněny na webových stránkách města Bystřice a prostřednictvím dalších informačních kanálů. 


V. fáze – realizace projektu  

Poslední fáze zahrnuje projektovou a administrativní přípravu projektu a jeho vlastní realizaci.  

Fáze zahrnuje zejména následující aktivity: 

  1. dopracování návrhu a event. dalších podkladů; 

  2. zahájení vlastní realizace – realizaci koordinuje odpovědný pracovník města 


Bystřice ve spolupráci s předkladatelem. Návrh nemusí být realizovaný v navrhovaném rozsahu, případné úpravy však budou komunikovány s předkladatelem.

DŮLEŽITÉ: Projekt/y, které budou hlasováním vybrány k realizaci, se stávají součástí investic realizovaných městem Bystřice, které za jejich realizaci přebírá veškerou odpovědnost. 

3) Harmonogram participativního rozpočtu pro rok 2025:


Podávání návrhů projektů do 31.1.2025

Kontrola a úprava návrhů projektů 1.2.2025 – 7.2.2025

Posouzení projektů 8.2.2025 – 13.2.2025

Zveřejnění návrhů a hlasování veřejnosti o projektech 14.2.2025 – 28.2.2025

Příprava a realizace vybraných projektů    03/2025 – 12.12.2025

4) Alokovaná částka 



  1. Finanční částka vyčleněná na realizaci projektů do participativního rozpočtu města Bystřice v roce 2025 činí 300.000 Kč včetně DPH.

  2. Maximální a minimální výše nákladů navrženého není stanovena a je omezena pouze celkovou alokovanou částkou z rozpočtu Města Bystřice. 

  3. Celkové náklady projektu zahrnují jednak náklady na vlastní realizaci, ale i nezbytné náklady na související projektovou, příp. jinou dokumentaci (výši těchto nákladů lze v případě potřeby konzultovat s pověřeným pracovníkem MěÚ Bystřice). 

  4. V případě, že předkladatel zajistí další finanční podporu projektu –příspěvek z jiných zdrojů (např. formou grantu od firmy, podnikatele apod.), mohou celkové náklady projektu přesahovat max. stanovenou výši o tento příspěvek. Předkladatel je však povinen doložit poskytnutí tohoto příspěvku formou čestného prohlášení donátora (poskytovatele příspěvku). Vzor čestného prohlášení bude součástí návrhového formuláře. 

  5. Nevyčerpání alokované částky – v případě, že stanovená částka na příslušný rok nebude vyčerpána, budou nevyužité finanční prostředky vráceny zpět do rozpočtu. 

  6. Vícenáklady – v případě, že v průběhu realizace projektu (opatření) dojde k navýšení nákladů (tzv. vícenáklady), jsou tyto neseny rozpočtem města Bystřice pouze na základě rozhodnutí Zastupitelstva města Bystřice a po provedení rozpočtového opatření a řídí se smlouvou mezi městem Bystřice a dodavatelem, příp. dalšími relevantními dokumenty či směrnicemi.  


5) Doplňující informace 


O sporných otázkách týkajících se realizace projektů nebo nejasností při výkladu těchto Pravidel rozhoduje Rada města Bystřice. V pravomoci RM Bystřice je i konečné rozhodnutí o ne/realizaci návrhů. Proti rozhodnutí RM Bystřice není odvolání.

6) Informovanost


Součástí procesu participativního rozpočtu je medializace, informační kampaň a průběžné informování veřejnosti ve všech fázích procesu.

O možnosti podat návrh projektu, o hlasování a realizaci projektu/ů bude město Bystřice informovat prostřednictvím běžných informačních kanálů (web města, Facebook, Instagram, tiskové zprávy, články v Hlasu Bystřice atd.)

7) Závěr 


Kontaktní osoba: Ing. Michaela Kaprálková

mobil: 702265 672

e-mail: michaela.kapralkova@mestobystrice.cz