Pravidla participativního rozpočtu pro rok 2025
Úvod
Město Bystřice, jako člen Národní sítě Zdravých měst, se dlouhodobě snaží nejen o aktivní spolupráci s občany při plánovaní rozvoje města, ale rovněž je motivuje vlastní iniciativě v oblasti zlepšení kvality života ve městě a přilehlých osadách. Jednou z forem zapojování veřejnosti do rozvoje města je také tzv. participativní rozpočet. Jedná se o proces, prostřednictvím kterého obyvatelé města či určité komunity mohou rozhodovat o využití části městského rozpočtu na realizaci konkrétní akce či projektu, zpravidla investičního charakteru.
1) Jak to celé funguje?
Participativní rozpočet je proces, který se skládá z několika na sebe navazujících fází. Výsledkem tohoto procesu je realizace projektu(ů) navrženého předkladatelem z řad občanů, který ve veřejném hlasování získal nejvíce hlasů. Termíny pro jednotlivé fáze participativního rozpočtu jsou stanoveny v článku 2) těchto Pravidel.
2) Průběh procesu
I. fáze – Sběr návrhů projektů
Vhodné projekty
Podané projekty musí vyhovět následujícím kritériím:
- projekt je veřejně prospěšný obyvatelům města Bystřice (příp. návštěvníkům) a přispěje ke zkvalitnění jeho veřejného prostoru;
- bude realizován na veřejném prostranství nebo ve veřejně přístupné budově (nemusí být přístupný 24 hodin denně, ale rozhodující je volný přístup každému) Příklad: Lze navrhnout herní prvek na koupališti, kam může jít každý, ale ne náčiní do tělocvičny ve škole, kam má veřejnost omezený přístup;
- bude realizován na pozemku (v budově) ve vlastnictví města;
- bude respektovat stanovený max. finanční limit spoluúčasti rozpočtu Města Bystřice;
- bude proveditelný, tj. jeho realizace nesmí odporovat zákonům, územnímu plánu, strategickému plánu a dalším rozvojovým koncepcím města;
- doba fyzické realizace projektu musí být ukončena do 12.12. roku podání žádosti;
- bude v souladu s principy a zásadami Zdravých měst, místní Agendy 21 a udržitelného rozvoje; (DŮLEŽITÉ: Tato kritéria je předkladatel povinen ověřit, resp. zajistit před podáním návrhu, k čemuž může využít asistence pracovníků MěÚ Bystřice.);
- projekt nemůže propagovat produkty, služby, činnosti či stanoviska subjektů komerčního charakteru, zejména náboženského či politického;
- cílem projektu nemůže být přímé poskytování finančních prostředků (například formou dotací, výher či darů).
Povinné náležitosti přihlášeného projektu:
- název projektu
- stručný popis
- veřejný přínos projektu
- přesná lokalizace místa, kterého se realizace týká
- odhadovaný rozpočet projektu
- základní kontaktní údaje předkladatele projektu
- popřípadě doplňující situační nákres, fotodokumentace, ilustrace nebo video, atd.
Podání návrhů projektů
Návrh projektu může podat:
- fyzická osoba (věk 15+) s trvalým bydlištěm v Bystřici;
- právnická osoba (firma, instituce, nezisková organizace apod.) se sídlem v Bystřici.
Způsob podání projektu
- v listinné podobě –vyplněním formuláře žádosti včetně příloh a odevzdáním nebo zasláním na podatelnu Městského úřadu Bystřice (MěÚ Bystřice, projektové řízení, Dr. E. Beneše 25, 257 51 Bystřice). Formulář žádosti včetně příloh je k dispozici ke stažení na webových stránkách města.
- pomocí elektronického nástroje Moje obec – Středočeský kraj
II. fáze – ověření proveditelnosti projektů
Návrhy projektů odevzdané ve stanoveném termínu budou zkontrolovány z hlediska splnění stanovených kritérií, povinných náležitostí a proveditelnosti, a to především se zřetelem na:
- přiměřenost předpokládaných nákladů projektu (vlastní investice, projektová dokumentace apod.);
- přiměřenost předpokládané časové náročnosti projektu;
- skutečnost, zda projekt není v rozporu s plánovanými investičními či neinvestičními akcemi města;
- soulad s veřejným zájmem, se zákony a jinými právními předpisy.
Proveditelnost projektu budou posuzovat pracovníci MěÚ a v případě, že bude návrh projektu potřeba upravit, doplnit nebo některou jeho část dovysvětlit, budou iniciovat osobní schůzku s předkladatelem. Cílem bude odstranit veškeré nedostatky či objasnit nesrovnalosti návrhu tak, aby všechna kritéria splňoval a mohl být zařazen do hlasování. Pokud předkladatel nebude s úpravami (formální náležitosti, úprava výše rozpočtu atd.) souhlasit, bude to důvod pro vyřazení projektu z hlasování. Z jednání s předkladatelem projektu bude sepsán protokol shrnující návrhy úprav projektu, popřípadě odůvodnění, proč byl projekt vyřazen z hlasování, a bude zaslán předkladateli na uvedený kontakt. Předkladatel ručí za správnost kontaktních údajů. O výsledku kontroly proveditelnosti projektu bude sepsán zápis. Pokud návrh projektu projde úspěšně touto formální kontrolou, má se za to, že projekt splňuje stanovená kritéria, je realizovatelný a může postoupit do další fáze.
III. fáze – posouzení návrhů
Po ukončení formální kontroly návrhů projektů budou tyto návrhy a zápis o výsledku kontroly předloženy komisi Zdravého města a Místní Agendy 21 Bystřice, která návrhy posoudí a ověří, zda je návrh v souladu s principy udržitelného rozvoje. Ve výjimečných případech může být návrh vyřazen a toto vyřazení bude řádně odůvodněno.
IV. fáze – prezentace návrhů a hlasování
Všechny návrhy budou zveřejněny na Zbystri.cz a Moje obec po celou dobu průběhu Participativního rozpočtu 2025.
- Hlasovat může každý občan města Bystřice, který ke dni hlasování dovršil 15 let.
- Hlasování o předložených návrzích projektů bude probíhat dle harmonogramu.
- Hlasování probíhá elektronicky na Moje obec.
- Hlasování je tajné.
- Hlasující budou mít k dispozici 2 plusové a jeden mínusový hlas.
- Vítězný návrh bude ten, který v součtu plusových a mínusových hlasů dostane nejvíce hlasů. Vítězných návrhů může být více, a to až do výše alokované částky.
- O výsledcích hlasování bude sepsán protokol, který bude předložen RM Bystřice.
- Výsledky hlasování budou zveřejněny na webových stránkách města Bystřice a prostřednictvím dalších informačních kanálů.
V. fáze – realizace projektu
Poslední fáze zahrnuje projektovou a administrativní přípravu projektu a jeho vlastní realizaci.
Fáze zahrnuje zejména následující aktivity:
- dopracování návrhu a event. dalších podkladů;
- zahájení vlastní realizace – realizaci koordinuje odpovědný pracovník města
Bystřice ve spolupráci s předkladatelem. Návrh nemusí být realizovaný v navrhovaném rozsahu, případné úpravy však budou komunikovány s předkladatelem.
DŮLEŽITÉ: Projekt/y, které budou hlasováním vybrány k realizaci, se stávají součástí investic realizovaných městem Bystřice, které za jejich realizaci přebírá veškerou odpovědnost.
3) Harmonogram participativního rozpočtu pro rok 2025:
Podávání návrhů projektů
do 31.1.2025
Kontrola a úprava návrhů projektů
1.2.2025 – 7.2.2025
Posouzení projektů
8.2.2025 – 13.2.2025
Zveřejnění návrhů a hlasování veřejnosti o projektech
14.2.2025 – 28.2.2025
Příprava a realizace vybraných projektů
03/2025 – 12.12.2025
4) Alokovaná částka
- Finanční částka vyčleněná na realizaci projektů do participativního rozpočtu města Bystřice v roce 2025 činí 300.000 Kč včetně DPH.
- Maximální a minimální výše nákladů navrženého není stanovena a je omezena pouze celkovou alokovanou částkou z rozpočtu Města Bystřice.
- Celkové náklady projektu zahrnují jednak náklady na vlastní realizaci, ale i nezbytné náklady na související projektovou, příp. jinou dokumentaci (výši těchto nákladů lze v případě potřeby konzultovat s pověřeným pracovníkem MěÚ Bystřice).
- V případě, že předkladatel zajistí další finanční podporu projektu –příspěvek z jiných zdrojů (např. formou grantu od firmy, podnikatele apod.), mohou celkové náklady projektu přesahovat max. stanovenou výši o tento příspěvek. Předkladatel je však povinen doložit poskytnutí tohoto příspěvku formou čestného prohlášení donátora (poskytovatele příspěvku). Vzor čestného prohlášení bude součástí návrhového formuláře.
- Nevyčerpání alokované částky – v případě, že stanovená částka na příslušný rok nebude vyčerpána, budou nevyužité finanční prostředky vráceny zpět do rozpočtu.
- Vícenáklady – v případě, že v průběhu realizace projektu (opatření) dojde k navýšení nákladů (tzv. vícenáklady), jsou tyto neseny rozpočtem města Bystřice pouze na základě rozhodnutí Zastupitelstva města Bystřice a po provedení rozpočtového opatření a řídí se smlouvou mezi městem Bystřice a dodavatelem, příp. dalšími relevantními dokumenty či směrnicemi.
5) Doplňující informace
O sporných otázkách týkajících se realizace projektů nebo nejasností při výkladu těchto Pravidel rozhoduje Rada města Bystřice. V pravomoci RM Bystřice je i konečné rozhodnutí o ne/realizaci návrhů. Proti rozhodnutí RM Bystřice není odvolání.
6) Informovanost
Součástí procesu participativního rozpočtu je medializace, informační kampaň a průběžné informování veřejnosti ve všech fázích procesu.
O možnosti podat návrh projektu, o hlasování a realizaci projektu/ů bude město Bystřice informovat prostřednictvím běžných informačních kanálů (web města, Facebook, Instagram, tiskové zprávy, články v Hlasu Bystřice atd.)
7) Závěr
Kontaktní osoba: Ing. Michaela Kaprálková
mobil: 702265 672
e-mail: michaela.kapralkova@mestobystrice.cz