Zásady

Preambule


Participativní rozpočet (dále jen ,,PR“) je proces, ve kterém občané mohou uvažovat, diskutovat, navrhovat a hlasovat o tom, na jaké veřejně prospěšné projekty bude vynaložena část veřejných financí z rozpočtu obce. Cílem PR je rozšířit podíl občanů na utváření podoby a chodu obce a ve spolupráci s obecním úřadem zvýšit kvalitu života v obci, oživit veřejný prostor a posílit občanskou pospolitost.

1. Komise pro PR



  1. Zřizuje se Komise pro PR (dále jen ,,Komise“).

  2. Komise je poradním orgánem starostky obce, která jmenuje a odvolává její členy.

  3. Komise může navrhnout doplnění nebo úpravu těchto Pravidel, která schvaluje starostka obce.

  4. Komise zajišťuje organizaci PR (zejména veřejná setkávání, koordinaci, informovanost).

  5. Komise zajišťuje komunikaci s Navrhovateli projektů, konzultuje jejich Návrhy projektů.

  6. Komise monitoruje a dohlíží na průběh realizace vítězného projektu.



2. Rámec projektu PR




  1. Projektem se rozumí soubor věcných, časových a osobních podmínek pro činnosti vedoucí k veřejně prospěšnému účelu.

  2. Realizace projektu musí být v kompetenci obce.

  3. Projekt musí být v souladu s Územně plánovací dokumentací platnou pro území obce.

  4. Projekt musí mít lokální charakter a musí být realizován na území a majetku obce.

  5. Finanční částka projektu PR nesmí přesáhnout částku vymezenou v rozpočtu obce.

  6. Kontaktem v záležitostech PR je e-mail librova@chyne.cz

  7. Informace o PR jsou zveřejňovány na web stránce PR a klíčové informace i na úřední desce obce a webových stránkách obce.


3. Podání návrhu projektu PR



  1. Navrhovatelem projektu PR může být fyzická osoba stará 18 a více let s trvalým bydlištěm v obci.

  2. Navrhovatel může předložit maximálně 2 Návrhy.

  3. Návrh lze předložit v listinné podobě přímo na obecním úřadě nebo může být zaslán v elektronické podobě přes registrační formulář na webové stránce www.chopse.chyne.cz.


4. Náležitosti návrhu projektu PR



  1. Návrh projektu PR se podává na formuláři žádosti, který je Přílohou nebo přes online registrační formulář.

  2. Návrh projektu PR musí obsahovat:

    1. Vyplněný formulář pro podání návrhu dle Přílohy.

    2. Položkový přehled odhadovaných nákladů doložen o průzkum trhu - konkrétní cenovou nabídkou od dodavatele, zhotovitele projektu.

    3. Ilustrační fotografii nebo obrázek pro prezentační web.

    4. Situační nákres místa, kde se má projekt realizovat (pokud přichází v úvahu).




5. Přijetí návrhu projektu



  1. Komise provádí obsahovou kontrolu předložených Návrhů projektů.

  2. V případě nedostatků Komise do 14 pracovních dnů Navrhovatele vyzve k doplnění.

  3. Nejsou-li nedostatky odstraněny do 7 pracovních, Návrh projektu není postoupen dále.

  4. Komise po kontrole a případném doplnění Návrhu tento odevzdá k projednání zastupitelstvu obce.

  5. Zastupitelstvo obce posoudí realizovatelnost Návrhů a rozdělí je na:

    1. realizovatelné v podobě navržené,

    2. realizovatelné po dílčích úpravách (např. změně aktivit, snížení nákladnosti, apod.),

    3. realizovatelné se stavebním řízením,

    4. nerealizovatelné.



  6. O výsledku posouzení ad 5.5 jsou Navrhovatelé informováni skrze zadané kontaktní údaje.

  7. V případě potřeby dopracování Návrhů, které jsou posouzeny jako realizovatelné po dílčích úpravách, bude toto dopracování s Navrhovatelem koordinovat pověřená osoba tak, aby mohl být Návrh prezentován při veřejné prezentaci.

  8. Návrh realizovatelný se stavebním řízením je připuštěn k hlasování, nicméně jeho faktická realizace může být podmíněna dokončením stavebního řízení.


6. Veřejná prezentace návrhů



  1. Realizovatelné projekty jsou prezentovány a diskutovány s občany obce na veřejné prezentaci.

  2. Veřejnou prezentaci organizuje a její program určuje Komise.

  3. Veřejná prezentace zahrnuje především:

    1. představení Návrhů Navrhovateli nebo jimi pověřenými zástupci v pořadí předložení,

    2. diskuzi k Návrhům.



  4. Návrh projektu může Navrhovatel stáhnout do dne konání veřejné prezentace.

  5. Návrhy zařazené do hlasování budou po veřejné prezentaci zveřejněny v pořadí předložení.

  6. S ohledem na aktuální situaci a hygienická opatření může veřejná prezentace probíhat online pomocí streamu (video telekonference).

    1. Přesný postup a způsob určí a zveřejní Komise nejdéle 8 dní před konáním prezentace projektů.




7. Veřejné hlasování o návrzích



  1. Hlasovat o předložených realizovatelných Návrzích je možné během hlasovacího období.

  2. Hlasovací období vyhlásí starostka nejpozději 7 dnů před jeho začátkem.

  3. Vyhlášení informuje o počtu kladných a záporných hlasů k dispozici hlasujícího občana.

  4. Hlasování se mohou zúčastnit registrovaní občané staří 10 a více let s trvalým bydlištěm v obci.

  5. Každý občan může hlasovat pouze jednou.

  6. Hlasování probíhá on-line přístupem (s možností přístupu i přes veřejnosti dostupné počítače v knihovně obce).


8. Zpracování výsledků hlasování



  1. Pro jednotlivé Návrhy projektů se sečtou jemu odevzdané platné kladné a záporné hlasy.

  2. Vítězným se stane Návrh projektu, který bude mít po sečtení kladných a záporných hlasů nejvyšší počet hlasů. V případě rovnosti počtu hlasů se vítězným stane Návrh projektu, který bude mít nižší počet záporný hlasů. V případě rovnosti počtu záporných hlasů se o vítězném Návrhu projektu rozhodne losem.

  3. Výsledky hlasování budou zveřejněny do 14 pracovních dnů od ukončení hlasovacího období

  4. Výsledky budou obsahovat celkový počet odevzdaných platných hlasů, z toho celkový počet platných kladných a záporných hlasů odevzdaných pro každý Návrh projektu.


9. Realizace vítězného návrhu



  1. Realizaci vítězného Návrhu projektu schvaluje zastupitelstvo obce.

  2. Realizaci vítězného Projektu zajišťuje obec v případné spolupráci s Navrhovatelem projektu.

  3. Realizace je plánovaná v první polovině roku 2023, tak aby projekt byl realizován z rozpočtu obce pro rok 2023.


10. Závěrečné ujednání


V případě nejasností pravidel, sporů nebo mimořádných situací rozhoduje starostka obce ve spolupráci s Komisí.

Příloha: Formulář žádosti pro podání návrhu


 

GDPR

  • Souhlas účastníka hlasování v Chop se Chýně se zpracováním osobních údajů obce Chýně, se sídlem Hlavní 200, Chýně, 253 03 Chýně, IČO: 00241296, coby správci osobních údajů.

  • Souhlasím se zpracováním uvedených osobních údajů pro účely zasílání informací o aktuálních informacích participativního rozpočtu Chop se Chýně.

  • Souhlas je udělen dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů, a to na dobu 1 roku od udělení souhlasu, příp. do odvolání tohoto souhlasu.

  • Osobní údaje budou zpřístupněny pouze oprávněným zaměstnancům obce Chýně, a to pouze v míře nezbytné pro účely zpracování. Souhlas se zpracováním osobních údajů lze kdykoliv odvolat na základě písemného sdělení na adresu obce.

  • Účastník dále souhlasí se zasíláním organizačních sdělení elektronickými prostředky ve smyslu zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů (zákon o některých službách informační společnosti). Odmítnutí souhlasu se zasíláním obchodních sdělené elektronickými prostředky lze vyjádřit i při zaslání každé jednotlivé zprávy.

  • Účastník prohlašuje, že si je plně vědom/a svých práv a povinností, zejména svého práva: i) na přístup k osobním údajům; ii) na opravu nepřesných nebo nepravdivých osobních údajů; iii) požadovat vysvětlení v případě podezření, že zpracováním osobních údajů je narušena ochrana osobního a soukromého života nebo že osobní údaje jsou zpracovávány v rozporu s právními předpisy; iv) požadovat nápravu situace, která je v rozporu s právními předpisy, zejména formou zastavení nakládání osobními údaji, jejich opravou, doplněním či odstraněním; v) obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údajů. Současně Účastník bere na vědomí, že má taktéž právo na: i) výmaz osobních údajů, nejsou-li již osobní údaje potřebné pro účely, pro které byly shromážděny či jinak zpracovány, anebo zjistí-li se, že byly zpracovány protiprávně; ii) omezení zpracování osobních údajů; iii) přenositelnost údajů; iv) právo vznést námitku, po níž správce zpracování osobních údajů ukončí, neprokáže-li se, že existují závazné oprávněné důvody pro zpracování, jež převažují nad zájmy nebo právy a svobodami subjektu údajů, zejména, je-li důvodem případné vymáhání právních nároků.

  • Účastník prohlašuje, že byl poučen o tom, že poskytnutí osobních údajů prostřednictvím registračního formuláře je zcela dobrovolné.