Zásady

Preambule

Participativní rozpočet (dále jen ,,PR“) je proces, ve kterém občané mohou uvažovat, diskutovat, navrhovat a hlasovat o tom, na jaké veřejně prospěšné projekty bude vynaložena část veřejných financí z rozpočtu obce. Cílem PR je rozšířit podíl občanů na utváření podoby a chodu obce a ve spolupráci s obecním úřadem zvýšit kvalitu života v obci, oživit veřejný prostor a posílit občanskou pospolitost.

 

  1. Komise pro PR





    1. Komisí pro PR (dále jen ,,Komise“) je Komise Pro kulturu a volný čas.

    2. Komise je poradním orgánem rady obce, který jmenuje a odvolává její členy.

    3. Komise může navrhnout doplnění nebo úpravu těchto Pravidel, která schvaluje rada obce.

    4. Komise zajišťuje organizaci PR (zejména veřejná setkávání, koordinaci, informovanost).

    5. Komise zajišťuje komunikaci s Navrhovateli projektů, konzultuje jejich Návrhy projektů.

    6. Komise monitoruje a dohlíží na průběh realizace vítězného projektu.




 

  1. Rámec projektu PR





    1. Projektem se rozumí soubor věcných, časových a osobních podmínek pro činnosti vedoucí k veřejně prospěšnému účelu.

    2. Realizace projektu musí být v kompetenci obce.

    3. Projekt musí mít lokální charakter a musí být realizován na území a majetku obce.

    4. Finanční částka projektu PR nesmí přesáhnout částku vymezenou v rozpočtu obce.

    5. Kontaktem v záležitostech PR je e-mail:  adam.jech@horomerice.cz

    6. Informace o PR jsou zveřejňovány na web stránce PR a klíčové informace i na úřední desce obce a webových stránkách obce.




 

  1. Podání návrhu projektu PR 

    1. 1 Projekty od 15 let věku

      • Navrhovatelem projektu PR může být fyzická osoba starší 15 a více let s trvalým bydlištěm v obci.

      • Navrhovatel může předložit maximálně 2 Návrhy.

      • Návrh lze předložit v listinné podobě přímo na obecním úřadě nebo může být zaslán v elektronické podobě přes registrační formulář na webové stránce www.horomerice.cz/participac 







  1.  

    1. 2 Projekty do 15 let věku

      • Navrhovatelem projektu PR může být fyzická osoba která ještě nedovršila 15 let věku s trvalým bydlištěm v obci.

      • Navrhovatel může předložit maximálně 2 Návrhy.

      • Návrh lze předložit v listinné podobě přímo na obecním úřadě nebo může být zaslán v elektronické podobě přes registrační formulář na webové stránce www.horomerice.cz/participac







  1.  Náležitosti návrhu projektu PR





    1. Návrh projektu PR se podává na formuláři žádosti, který je Přílohou č. 1 nebo přes online registrační formulář.

    2. Návrh projektu PR musí obsahovat:









      • Vyplněný formulář včetně závazku navrhovatele na součinnost při přípravě a realizaci projektu.   Viz  Příloha č.1.

      • Položkový přehled odhadovaných nákladů. Viz  Příloha č.2.

      • Ilustrační fotografii nebo obrázek pro prezentační web.

      • Situační nákres místa, kde se má projekt realizovat (pokud přichází v úvahu).

      • Kategorii projektu  ( Nad 15let a Pod 15let)






 

  1. Přijetí návrhu projektu





    1. Komise provádí obsahovou kontrolu předložených Návrhů projektů.

    2. V případě nedostatků Komise do 5. pracovních dnů Navrhovatele vyzve k doplnění.

    3. Nejsou-li nedostatky odstraněny do 5. pracovních, Návrh projektu není postoupen dále.

    4. Komise po kontrole a případném doplnění Návrhu tento odevzdá k projednání na radu obce.

    5. Rada obce posoudí realizovatelnost Návrhů a rozdělí je na:

      • realizovatelné v podobě navržené,

      • realizovatelné po dílčích úpravách (např. změně aktivit, snížení nákladovosti, apod.),

      • realizovatelné se stavebním řízením,

      • nerealizovatelné.



    6. výsledku posouzení jsou Navrhovatelé informováni skrze zadané kontaktní údaje.

    7. V případě potřeby zpracování Návrhů, které jsou posouzeny jako realizovatelné po dílčích úpravách, bude toto dopracování s Navrhovatelem koordinovat pověřená osoba .

    8. Návrh realizovatelný se stavebním řízením je připuštěn k hlasování, nicméně jeho faktická realizace může být podmíněná ukončením stavebního řízení. 




 

  1. Veřejná prezentace návrhů





    1. Realizovatelné projekty jsou prezentovány na stránkách obce.

    2. Veřejná prezentace zahrnuje především

      1. Představení Návrhů Navrhovatelem nebo jím pověřený zástupci v pořadí předložení,

      2. Diskuzi k Návrhům.






 

  1.  Veřejné hlasování o návrzích





    1. Hlasovat o předložených realizovatelných Návrzích je možné během hlasovacího období.

    2. Hlasovací období vyhlásí rada nejpozději 7 dnů před jeho začátkem.

    3. Vyhlášení informuje o počtu kladných a záporných hlasů k dispozici hlasujícího občana.

    4. Hlasování se mohou zúčastnit registrovaní všichni o s trvalým bydlištěm v obci, avšak pouze ve své kategorii.

    5. Každý občan může hlasovat pouze jednou.

    6. Hlasování probíhá on-line přístupem (s možností přístupu i přes veřejnosti dostupný počítač v knihovně obce).

    7. Každý má 3 kladné hlasy a jeden záporný. S tím, že pro vybraný projekt může hlasující vždy dát pouze jeden hlas.




 

  1. Zpracování výsledků hlasování





    1. Pro jednotlivé Návrhy projektů se sečtou jemu odevzdané platné hlasy.

    2. Vítězným se stane Návrh projektu, který bude mít po sečtení hlasů nejvyšší počet hlasů. V případě rovnosti počtu hlasů se o vítězném Návrhu projektu rozhodne losem.

    3. Výsledky hlasování budou zveřejněny do 7 pracovních dnů od ukončení hlasovacího období

    4. Výsledky budou obsahovat celkový počet odevzdaných platných hlasů, z toho celkový počet platných odevzdaných pro každý Návrh projektu.  

    5. Každá kategorie se bude vyhodnocovat odděleně.

    6. Projekty se budou řadit dle počtu hlasů a budou se přesouvat do realizace dle čerpání alokovaných financí až do výše v dané kategorii. Tedy zvítězit a realizovat se může i více projektů.




 

  1. Realizace vítězných návrhů





    1. Realizaci vítězného Návrhu projektu schvaluje zastupitelstvo obce.

    2. Realizaci vítězného Projektu zajišťuje obec v úzké spolupráci s Navrhovatelem projektu.




 

  1. Závěrečné ujednání


V případě nejasností pravidel, sporů nebo mimořádných situací rozhoduje rada obce ve spolupráci s Komisí