Preambule
Participativní rozpočet (dále jen ,,PR“) je proces, ve kterém občané mohou uvažovat, diskutovat, navrhovat a hlasovat o tom, na jaké veřejně prospěšné projekty bude vynaložena část veřejných financí z rozpočtu obce. Cílem PR je rozšířit podíl občanů na utváření podoby a chodu obce a ve spolupráci s obecním úřadem zvýšit kvalitu života v obci, oživit veřejný prostor a posílit občanskou pospolitost.
- Komise pro PR
- Komisí pro PR (dále jen ,,Komise“) je Komise Pro kulturu a volný čas.
- Komise je poradním orgánem rady obce, který jmenuje a odvolává její členy.
- Komise může navrhnout doplnění nebo úpravu těchto Pravidel, která schvaluje rada obce.
- Komise zajišťuje organizaci PR (zejména veřejná setkávání, koordinaci, informovanost).
- Komise zajišťuje komunikaci s Navrhovateli projektů, konzultuje jejich Návrhy projektů.
- Komise monitoruje a dohlíží na průběh realizace vítězného projektu.
- Rámec projektu PR
- Projektem se rozumí soubor věcných, časových a osobních podmínek pro činnosti vedoucí k veřejně prospěšnému účelu.
- Realizace projektu musí být v kompetenci obce.
- Projekt musí mít lokální charakter a musí být realizován na území a majetku obce.
- Finanční částka projektu PR nesmí přesáhnout částku vymezenou v rozpočtu obce.
- Kontaktem v záležitostech PR je e-mail: adam.jech@horomerice.cz
- Informace o PR jsou zveřejňovány na web stránce PR a klíčové informace i na úřední desce obce a webových stránkách obce.
- Podání návrhu projektu PR
- 1 Projekty od 15 let věku
- Navrhovatelem projektu PR může být fyzická osoba starší 15 a více let s trvalým bydlištěm v obci.
- Navrhovatel může předložit maximálně 2 Návrhy.
- Návrh lze předložit v listinné podobě přímo na obecním úřadě nebo může být zaslán v elektronické podobě přes registrační formulář na webové stránce www.horomerice.cz/participac
-
- 2 Projekty do 15 let věku
- Navrhovatelem projektu PR může být fyzická osoba která ještě nedovršila 15 let věku s trvalým bydlištěm v obci.
- Navrhovatel může předložit maximálně 2 Návrhy.
- Návrh lze předložit v listinné podobě přímo na obecním úřadě nebo může být zaslán v elektronické podobě přes registrační formulář na webové stránce www.horomerice.cz/participac
- Náležitosti návrhu projektu PR
- Návrh projektu PR se podává na formuláři žádosti, který je Přílohou č. 1 nebo přes online registrační formulář.
- Návrh projektu PR musí obsahovat:
- Vyplněný formulář včetně závazku navrhovatele na součinnost při přípravě a realizaci projektu. Viz Příloha č.1.
- Položkový přehled odhadovaných nákladů. Viz Příloha č.2.
- Ilustrační fotografii nebo obrázek pro prezentační web.
- Situační nákres místa, kde se má projekt realizovat (pokud přichází v úvahu).
- Kategorii projektu ( Nad 15let a Pod 15let)
- Přijetí návrhu projektu
- Komise provádí obsahovou kontrolu předložených Návrhů projektů.
- V případě nedostatků Komise do 5. pracovních dnů Navrhovatele vyzve k doplnění.
- Nejsou-li nedostatky odstraněny do 5. pracovních, Návrh projektu není postoupen dále.
- Komise po kontrole a případném doplnění Návrhu tento odevzdá k projednání na radu obce.
- Rada obce posoudí realizovatelnost Návrhů a rozdělí je na:
- realizovatelné v podobě navržené,
- realizovatelné po dílčích úpravách (např. změně aktivit, snížení nákladovosti, apod.),
- realizovatelné se stavebním řízením,
- nerealizovatelné.
- výsledku posouzení jsou Navrhovatelé informováni skrze zadané kontaktní údaje.
- V případě potřeby zpracování Návrhů, které jsou posouzeny jako realizovatelné po dílčích úpravách, bude toto dopracování s Navrhovatelem koordinovat pověřená osoba .
- Návrh realizovatelný se stavebním řízením je připuštěn k hlasování, nicméně jeho faktická realizace může být podmíněná ukončením stavebního řízení.
- Veřejná prezentace návrhů
- Realizovatelné projekty jsou prezentovány na stránkách obce.
- Veřejná prezentace zahrnuje především
- Představení Návrhů Navrhovatelem nebo jím pověřený zástupci v pořadí předložení,
- Diskuzi k Návrhům.
- Veřejné hlasování o návrzích
- Hlasovat o předložených realizovatelných Návrzích je možné během hlasovacího období.
- Hlasovací období vyhlásí rada nejpozději 7 dnů před jeho začátkem.
- Vyhlášení informuje o počtu kladných a záporných hlasů k dispozici hlasujícího občana.
- Hlasování se mohou zúčastnit registrovaní všichni o s trvalým bydlištěm v obci, avšak pouze ve své kategorii.
- Každý občan může hlasovat pouze jednou.
- Hlasování probíhá on-line přístupem (s možností přístupu i přes veřejnosti dostupný počítač v knihovně obce).
- Každý má 3 kladné hlasy a jeden záporný. S tím, že pro vybraný projekt může hlasující vždy dát pouze jeden hlas.
- Zpracování výsledků hlasování
- Pro jednotlivé Návrhy projektů se sečtou jemu odevzdané platné hlasy.
- Vítězným se stane Návrh projektu, který bude mít po sečtení hlasů nejvyšší počet hlasů. V případě rovnosti počtu hlasů se o vítězném Návrhu projektu rozhodne losem.
- Výsledky hlasování budou zveřejněny do 7 pracovních dnů od ukončení hlasovacího období
- Výsledky budou obsahovat celkový počet odevzdaných platných hlasů, z toho celkový počet platných odevzdaných pro každý Návrh projektu.
- Každá kategorie se bude vyhodnocovat odděleně.
- Projekty se budou řadit dle počtu hlasů a budou se přesouvat do realizace dle čerpání alokovaných financí až do výše v dané kategorii. Tedy zvítězit a realizovat se může i více projektů.
- Realizace vítězných návrhů
- Realizaci vítězného Návrhu projektu schvaluje zastupitelstvo obce.
- Realizaci vítězného Projektu zajišťuje obec v úzké spolupráci s Navrhovatelem projektu.
- Závěrečné ujednání
V případě nejasností pravidel, sporů nebo mimořádných situací rozhoduje rada obce ve spolupráci s Komisí