Zásady

Zásady participativního rozpočtu obce Hradištko


 

Obecná pravidla



  1. Pro participativní rozpočet obce Hradištko je v rozpočtu obce pro rok 2024 vyhrazena částka 300 000 Kč.

  2. Finance z participativního rozpočtu budou využity na realizaci návrhů občanů zaměřených na zkvalitnění života v Hradištku ve shodě s následujícími pravidly.

  3. Role obce je asistence občanům při vymýšlení a podávání návrhů. Obec je odpovědná za posouzení realizovatelnosti návrhů, případně spolupráce na jejich úpravě do realizovatelné podoby. V poslední fázi je to příprava a samotná realizace návrhů, které občané vyberou k realizaci.

  4. Finance participativního rozpočtu nesmí propagovat produkty, služby, činnosti či stanoviska subjektů komerčního, nekomerčního, náboženského či politického charakteru.

  5. Návrhy občanů se musí týkat projektů na majetku a území obce.


Pravidla pro posouzení realizovatelnosti návrhů



  1. Realizace návrhu musí být v kompetenci obce a týká se investic realizovaných na pozemcích či v majetku obce.

  2. Realizace návrhu musí být v souladu s územním plánem.

  3. Návrhy se nebudou týkat zámku a přilehlého nádvoří včetně budov. Pro tato místa se v současné době připravuje celková koncepce. Pro přilehlou zámeckou zahradu je možné navrhovat přenosný mobiliář.

  4. Návrh musí mít přínos pro obec a musí být přístupný a využitelný všemi obyvateli.

  5. Náklady odhadované pro realizaci návrhu nesmí přesáhnout 200 000 Kč včetně DPH.

  6. Návrh musí být realizovatelný do konce roku 2024. V případě dlouhých povolovacích řízení (např. pro realizaci projektu v povodí řeky, na území lesa apod.) se může lhůta natáhnout, navrhovatel projektu a dotčená veřejnost obce bude o této skutečnosti informována.

  7. Investiční návrh nebude generovat roční provozní náklady přesahující 10 % jeho pořizovací ceny.

  8. Minimální výše ceny návrhu je 10 000 Kč.

  9. Investiční návrh musí být udržitelný po dobu minimálně 5 let.


Pravidla pro podávání návrhů obyvateli



  1. Návrh může podat občan spřízněný s obcí Hradištko, typicky lidé s trvalým bydlištěm v obci, chataři, majitelé nemovitostí, lidé přijíždějící z okolí za prací a další podobné skupiny, kterým není rozvoj Hradištka lhostejný.

  2. Návrh může podat občan starší 15 let.

  3. Každý může podat maximálně 1 návrh.

  4. Ověření majetkoprávních vztahů umožňuje mapový portál GObec.


Pravidla pro formální podobu návrhů


Formálně správně budou návrhy obsahující:

  1. název

  2. popis výchozí situace, na kterou autoři reagují včetně přesné specifikace místa a ilustrativní fotografie

  3. popis navrhovaného řešení (účel, cíl, aktivity atp.)

  4. odhadované náklady na realizaci návrhu (včetně informací o nákladech na údržbu)

  5. kontakty na autora návrhu tzn. adresa bydliště, telefon, e-mail (je-li)

  6. jméno a kontakty na zákonné zástupce, je-li navrhovatel mladší 18 let

  7. Součástí popisu podávaného návrhu pak musí být ilustrativní obrázek, jehož autorem je předkladatel návrhu nebo k němu má autorská práva (např. foto současného stavu, ale také obrázky, skici atp., které návrh ilustrují).


Pravidla pro postup podávání



  1. Projekt lze podat v termínu od 1. dubna do 30. června 2024. Formulář pro vyplnění projektu je možné vyplnit online. Případně si můžete vytištěný formulář vyzvednout i odevzdat na podatelně Obecního úřadu Hradištko. Koordinátor PaR bude k dispozici ke konzultaci podavatelům, kteří si jakkoliv nebudou vědět rady.

  2. Návrhy u sebe soustřeďuje koordinátor, který provede kontrolu jejich formální správnosti a nejpozději do 10 pracovních dnů navrhovateli poskytne zpětnou vazbu.

  3. V případě formálních nedostatků vrací návrh autorovi k dopracování a ten má 10 pracovních dní na nápravu.

  4. V případě formální správnosti je návrh prezentován na webových stránkách participativního rozpočtu.


Pravidla pro postup posouzení realizovatelnosti návrhů



  1. Kontrola předložených návrhů bude prováděna průběžně po jejich podání.

  2. Do 30 pracovních dnů od podání návrhu bude uveřejněn výsledek kontroly na webu participativního rozpočtu. Individuálně budou autorům zápisy zaslány elektronicky na uvedenou emailovou adresu.

  3. Pokud návrh projde úspěšně touto kontrolou, má se za to, že je realizovatelný a může být zařazen do hlasování. Pokud návrh neprojde, je možné doporučit jeho navrhovateli úpravy, aby realizovatelný byl.


Pravidla pro výběr návrhů určených k realizaci - hlasování



  1. Hlasování je určeno pro občany spřízněné s obcí Hradištko, typicky jsou to lidé s trvalým bydlištěm v obci, chataři, majitelé nemovitostí, lidé přijíždějící z okolí za prací a další podobné skupiny, kterým není rozvoj Hradištka lhostejný.

  2. Hlasování bude probíhat elektronickou formou. Občanům, kteří budou chtít vysvětlit online hlasování, bude umožněna konzultace/asistence s koordinátorem PaR.

  3. Aby občané mohli hlasovat, budou vyzváni k vyplnění e-mailové adresy.

  4. Při hlasování bude využit volební algoritmus, který umožní rozdělení 2 kladných a 1 záporného hlasu.


Pravidla pro zpracování výsledků hlasování



  1. Platná budou ta hlasování, která budou v souladu s pravidly uvedenými výše.

  2. Sečtou se všechny hlasy pro jednotlivé návrhy.

  3. Na základě získaných hlasů se sestaví výsledkový žebříček.

  4. Na základě tohoto žebříčku se rozdělí finanční prostředky potřebné pro realizaci návrhu, v pořadí od návrhu, který získal nejvíce bodů až do vyčerpání přidělených finančních prostředků.

  5. Pokud finanční prostředky nedostačují na realizaci následujícího návrhu v žebříčku, vedení obce zváží, zda takový projekt může či nemůže dofinancovat, případně krátit jeho rozpočet, pokud to není možné, tak se bude realizovat takový následující návrh, který bude pokryt zbývající finanční částkou.

  6. Pokud získají dva či více návrhy stejný počet bodů, realizuje se ten s nejvyšším rozpočtem.

  7. Návrh, který získá více než 25 % negativních hlasů, nebude realizován z důvodu vysoké kontroverze.


Pravidla pro realizaci projektů



  1. Realizaci vítězných návrhů projektů schvaluje zastupitelstvo obce.

  2. Realizaci vítězných projektů zajišťuje obec v případné spolupráci s navrhovatelem projektu.

  3. Vítězný projekt se začne realizovat dle charakteru jeho náročnosti v co nejbližším možném termínu, nejdříve však 1. září 2024.

  4. Jméno a příjmení/obchodní firma navrhovatele vítězných projektů bude uvedeno na informační tabuli k realizovanému projektu jako poděkování za vynaloženou aktivitu a inciativu.

  5. Navrhovatel projektu se zavazuje, že po dobu 3 let od ukončení realizace akce bude o výsledek svého projektu pečovat, pokud to charakter projektu umožňuje.

  6. Navrhovateli projektu nevzniká žádný nárok na úhradu jakýchkoliv nákladů, které vynaložil v souvislosti s podáním návrhu projektu. Dále navrhovateli projektu nevzniká žádný nárok na odměnu či úhradu ušlého zisku.


Závěrečná ustanovení



  1. V případě nejasností pravidel, sporů nebo mimořádných situací rozhoduje starostka obce ve spolupráci s Komisí pro PaR.