Zásady

Preambule


Participativní rozpočet (dále jen ,,PR“) je proces, ve kterém občané mohou uvažovat, diskutovat, navrhovat a hlasovat o tom, na jaké veřejně prospěšné projekty bude vynaložena část veřejných financí z rozpočtu obce. Cílem PR je rozšířit podíl občanů na utváření podoby a chodu obce a ve spolupráci s obecním úřadem zvýšit kvalitu života v obci, oživit veřejný prostor a posílit občanskou pospolitost.

 

1. Komise pro PR




  1. Zřizuje se Komise pro PR (dále jen ,,Komise“).

  2. Komise je poradním orgánem starostky obce, která jmenuje a odvolává její členy.

  3. Komise může navrhnout doplnění nebo úpravu těchto Pravidel, která schvaluje starostka obce.

  4. Komise zajišťuje organizaci PR (zejména veřejná setkávání, koordinaci, informovanost).

  5. Komise zajišťuje komunikaci s Navrhovateli projektů, konzultuje jejich Návrhy projektů.

  6. Komise monitoruje a dohlíží na průběh realizace vítězného projektu.



2. Rámec projektu PR




  1. Projektem se rozumí soubor věcných, časových a osobních podmínek pro činnosti vedoucí k veřejně prospěšnému účelu.

  2. Realizace projektu musí být v kompetenci obce.

  3. Projekt musí být v souladu s Územně plánovací dokumentací platnou pro území obce.

  4. Projekt musí mít lokální charakter a musí být realizován na území a majetku obce.

  5. Finanční částka projektu PR nesmí přesáhnout částku vymezenou v rozpočtu obce.

  6. Kontaktem v záležitostech PR je e-mail paro@jinocany.cz

  7. Informace o PR jsou zveřejňovány na web stránce PR a klíčové informace i na úřední desce obce a webových stránkách obce.


3. Podání návrhu projektu PR



  1. Navrhovatelem projektu PR může být fyzická osoba stará 18 a více let s trvalým bydlištěm v obci.

  2. Navrhovatel může předložit maximálně 2 Návrhy.

  3. Návrh lze předložit v listinné podobě přímo na obecním úřadě nebo může být zaslán v elektronické podobě přes registrační formulář na webové stránce jinocanysobe.cz


4. Náležitosti návrhu projektu PR



  1. Návrh projektu PR se podává na formuláři žádosti, který je Přílohou č. 1 nebo přes online registrační formulář.

  2. Návrh projektu PR musí obsahovat:

    1. Vyplněný formulář pro podání návrhu dle Přílohy č. 1.

    2. Položkový přehled odhadovaných nákladů dle Přílohy č. 2.

    3. Ilustrační fotografii nebo obrázek pro prezentační web.

    4. Situační nákres místa, kde se má projekt realizovat (pokud přichází v úvahu).




5. Přijetí návrhu projektu



  1. Komise provádí obsahovou kontrolu předložených Návrhů projektů.

  2. V případě nedostatků Komise do 7 pracovních dnů Navrhovatele vyzve k doplnění.

  3. Nejsou-li nedostatky odstraněny do 7 pracovních, Návrh projektu není postoupen dále.

  4. Komise po kontrole a případném doplnění Návrhu tento odevzdá k projednání zastupitelstvu obce.

  5. Zastupitelstvo obce posoudí realizovatelnost Návrhů a rozdělí je na:

    1. realizovatelné v podobě navržené,

    2. realizovatelné po dílčích úpravách (např. změně aktivit, snížení nákladnosti, apod.),

    3. realizovatelné se stavebním řízením,

    4. nerealizovatelné.



  6. O výsledku posouzení ad 5.5 jsou Navrhovatelé informováni skrze zadané kontaktní údaje.

  7. V případě potřeby dopracování Návrhů, které jsou posouzeny jako realizovatelné po dílčích úpravách, bude toto dopracování s Navrhovatelem koordinovat pověřená osoba tak, aby mohl být Návrh prezentován při veřejné prezentaci.

  8. Návrh realizovatelný se stavebním řízením je připuštěn k hlasování, nicméně jeho faktická realizace může být podmíněna dokončením stavebního řízení.


6. Veřejná prezentace návrhů



  1. Realizovatelné projekty jsou prezentovány a diskutovány s občany obce na veřejné prezentaci.

  2. Veřejnou prezentaci organizuje a její program určuje Komise.

  3. Veřejná prezentace zahrnuje především:

    1. představení Návrhů Navrhovateli nebo jimi pověřenými zástupci v pořadí předložení,

    2. diskuzi k Návrhům.



  4. Návrh projektu může Navrhovatel stáhnout do dne konání veřejné prezentace.

  5. Návrhy zařazené do hlasování budou po veřejné prezentaci zveřejněny v pořadí předložení.

  6. S ohledem na aktuální situaci a hygienická opatření může veřejná prezentace probíhat online pomocí streamu (video telekonference).

    1. Přesný postup a způsob určí a zveřejní Komise nejdéle 8 dní před konáním prezentace projektů.




7. Veřejné hlasování o návrzích



  1. Hlasovat o předložených realizovatelných Návrzích je možné během hlasovacího období.

  2. Hlasovací období vyhlásí starostka nejpozději 7 dnů před jeho začátkem.

  3. Vyhlášení informuje o počtu kladných a záporných hlasů k dispozici hlasujícího občana.

  4. Hlasování se mohou zúčastnit registrovaní občané staří 16 a více let s trvalým bydlištěm v obci.

  5. Každý občan může hlasovat pouze jednou.

  6. Hlasování probíhá on-line přístupem (s možností přístupu i přes veřejnosti dostupné počítače v knihovně obce).


8. Zpracování výsledků hlasování



  1. Pro jednotlivé Návrhy projektů se sečtou jemu odevzdané platné kladné a záporné hlasy.

  2. Vítězným se stane Návrh projektu, který bude mít po sečtení kladných a záporných hlasů nejvyšší počet hlasů. V případě rovnosti počtu hlasů se vítězným stane Návrh projektu, který bude mít nižší počet záporný hlasů. V případě rovnosti počtu záporných hlasů se o vítězném Návrhu projektu rozhodne losem.

  3. Výsledky hlasování budou zveřejněny do 7 pracovních dnů od ukončení hlasovacího období

  4. Výsledky budou obsahovat celkový počet odevzdaných platných hlasů, z toho celkový počet platných kladných a záporných hlasů odevzdaných pro každý Návrh projektu.


9. Realizace vítězného návrhu



  1. Realizaci vítězného Návrhu projektu schvaluje zastupitelstvo obce.

  2. Realizaci vítězného Projektu zajišťuje obec v případné spolupráci s Navrhovatelem projektu.


10. Závěrečné ujednání


V případě nejasností pravidel, sporů nebo mimořádných situací rozhoduje starostka obce ve spolupráci s Komisí.