Preambule
Participativní rozpočet (dále jen ,,PR“) je proces, ve kterém občané mohou uvažovat, diskutovat, navrhovat a hlasovat o tom, na jaké veřejně prospěšné projekty bude vynaložena část veřejných financí z rozpočtu obce. Cílem PR je rozšířit podíl občanů na utváření podoby a chodu obce a ve spolupráci s obecním úřadem zvýšit kvalitu života v obci, oživit veřejný prostor a posílit občanskou pospolitost.
1. Komise pro PR
- Zřizuje se Komise pro PR (dále jen ,,Komise“).
- Komise je poradním orgánem starostky obce, která jmenuje a odvolává její členy.
- Komise může navrhnout doplnění nebo úpravu těchto Pravidel, která schvaluje starostka obce.
- Komise zajišťuje organizaci PR (zejména veřejná setkávání, koordinaci, informovanost).
- Komise zajišťuje komunikaci s Navrhovateli projektů, konzultuje jejich Návrhy projektů.
- Komise monitoruje a dohlíží na průběh realizace vítězného projektu.
2. Rámec projektu PR
- Projektem se rozumí soubor věcných, časových a osobních podmínek pro činnosti vedoucí k veřejně prospěšnému účelu.
- Realizace projektu musí být v kompetenci obce.
- Projekt musí být v souladu s Územně plánovací dokumentací platnou pro území obce.
- Projekt musí mít lokální charakter a musí být realizován na území a majetku obce.
- Finanční částka projektu PR nesmí přesáhnout částku vymezenou v rozpočtu obce.
- Kontaktem v záležitostech PR je e-mail paro@jinocany.cz
- Informace o PR jsou zveřejňovány na web stránce PR a klíčové informace i na úřední desce obce a webových stránkách obce.
3. Podání návrhu projektu PR
- Navrhovatelem projektu PR může být fyzická osoba stará 18 a více let s trvalým bydlištěm v obci.
- Navrhovatel může předložit maximálně 2 Návrhy.
- Návrh lze předložit v listinné podobě přímo na obecním úřadě nebo může být zaslán v elektronické podobě přes registrační formulář na webové stránce jinocanysobe.cz
4. Náležitosti návrhu projektu PR
- Návrh projektu PR se podává na formuláři žádosti, který je Přílohou č. 1 nebo přes online registrační formulář.
- Návrh projektu PR musí obsahovat:
- Vyplněný formulář pro podání návrhu dle Přílohy č. 1.
- Položkový přehled odhadovaných nákladů dle Přílohy č. 2.
- Ilustrační fotografii nebo obrázek pro prezentační web.
- Situační nákres místa, kde se má projekt realizovat (pokud přichází v úvahu).
5. Přijetí návrhu projektu
- Komise provádí obsahovou kontrolu předložených Návrhů projektů.
- V případě nedostatků Komise do 7 pracovních dnů Navrhovatele vyzve k doplnění.
- Nejsou-li nedostatky odstraněny do 7 pracovních, Návrh projektu není postoupen dále.
- Komise po kontrole a případném doplnění Návrhu tento odevzdá k projednání zastupitelstvu obce.
- Zastupitelstvo obce posoudí realizovatelnost Návrhů a rozdělí je na:
- realizovatelné v podobě navržené,
- realizovatelné po dílčích úpravách (např. změně aktivit, snížení nákladnosti, apod.),
- realizovatelné se stavebním řízením,
- nerealizovatelné.
- O výsledku posouzení ad 5.5 jsou Navrhovatelé informováni skrze zadané kontaktní údaje.
- V případě potřeby dopracování Návrhů, které jsou posouzeny jako realizovatelné po dílčích úpravách, bude toto dopracování s Navrhovatelem koordinovat pověřená osoba tak, aby mohl být Návrh prezentován při veřejné prezentaci.
- Návrh realizovatelný se stavebním řízením je připuštěn k hlasování, nicméně jeho faktická realizace může být podmíněna dokončením stavebního řízení.
6. Veřejná prezentace návrhů
- Realizovatelné projekty jsou prezentovány a diskutovány s občany obce na veřejné prezentaci.
- Veřejnou prezentaci organizuje a její program určuje Komise.
- Veřejná prezentace zahrnuje především:
- představení Návrhů Navrhovateli nebo jimi pověřenými zástupci v pořadí předložení,
- diskuzi k Návrhům.
- Návrh projektu může Navrhovatel stáhnout do dne konání veřejné prezentace.
- Návrhy zařazené do hlasování budou po veřejné prezentaci zveřejněny v pořadí předložení.
- S ohledem na aktuální situaci a hygienická opatření může veřejná prezentace probíhat online pomocí streamu (video telekonference).
- Přesný postup a způsob určí a zveřejní Komise nejdéle 8 dní před konáním prezentace projektů.
7. Veřejné hlasování o návrzích
- Hlasovat o předložených realizovatelných Návrzích je možné během hlasovacího období.
- Hlasovací období vyhlásí starostka nejpozději 7 dnů před jeho začátkem.
- Vyhlášení informuje o počtu kladných a záporných hlasů k dispozici hlasujícího občana.
- Hlasování se mohou zúčastnit registrovaní občané staří 16 a více let s trvalým bydlištěm v obci.
- Každý občan může hlasovat pouze jednou.
- Hlasování probíhá on-line přístupem (s možností přístupu i přes veřejnosti dostupné počítače v knihovně obce).
8. Zpracování výsledků hlasování
- Pro jednotlivé Návrhy projektů se sečtou jemu odevzdané platné kladné a záporné hlasy.
- Vítězným se stane Návrh projektu, který bude mít po sečtení kladných a záporných hlasů nejvyšší počet hlasů. V případě rovnosti počtu hlasů se vítězným stane Návrh projektu, který bude mít nižší počet záporný hlasů. V případě rovnosti počtu záporných hlasů se o vítězném Návrhu projektu rozhodne losem.
- Výsledky hlasování budou zveřejněny do 7 pracovních dnů od ukončení hlasovacího období
- Výsledky budou obsahovat celkový počet odevzdaných platných hlasů, z toho celkový počet platných kladných a záporných hlasů odevzdaných pro každý Návrh projektu.
9. Realizace vítězného návrhu
- Realizaci vítězného Návrhu projektu schvaluje zastupitelstvo obce.
- Realizaci vítězného Projektu zajišťuje obec v případné spolupráci s Navrhovatelem projektu.
10. Závěrečné ujednání
V případě nejasností pravidel, sporů nebo mimořádných situací rozhoduje starostka obce ve spolupráci s Komisí.