V rozpočtu města Nymburka pro rok 2023 je připraveno 500 tisíc korun. Jsou to peníze, o nichž rozhodnete vy sami. Participativní rozpočet (dále PaR) patří ke způsobům, jak zapojit veřejnost do rozvoje města. Sami občané navrhnou a posléze i vybírají projekt, který chtějí v našem městě realizovat.
Celkový rozpočet 3. ročníku činí 500.000 Kč.
Výše rozpočtu jednoho návrhu je maximálně 250.000 Kč včetně DPH.
Tato částka musí zahrnovat veškeré náklady na realizaci (např. i zpracování projektové dokumentace, bude-li to povaha investice vyžadovat). Do života uvedeme tolik nápadů, kolik se jich svými náklady vejde do celkově vyčleněné částky.
1.Kdo může podat návrh?
- Návrh může podat fyzická osoba starší patnácti let s trvalým bydlištěm v Nymburce (předkladatel návrhu)
- Jeden předkladatel může navrhnout maximálně tři projekty
- Předkladatel prezentuje svůj návrh na veřejném setkání. Očekávána je aktivní spolupráce předkladatele s úřadem a s veřejností v rámci celého procesu až do ukončení realizace
- Předkladatel si musí ověřit reálnost rozpočtu před podáním návrhu
- Předkladatel ručí za správnost kontaktních a věcných údajů
2. Co může být předmětem návrhu (projektem)?
- Cokoli hmotné, co zlepší život ve městě (opravy, mobiliář pro sportovní a volnočasové využití, životní prostředí a další oblasti). Nepatří sem např. koncerty, besedy, kulturní akce všeobecně.
- Návrh (projekt) musí být umístěn na veřejném prostranství nebo ve veřejně přístupné budově ve vlastnictví města nebo organizace zřízené městem. Bližší informace poskytne koordinátor.
- Návrh musí být realizovatelný do 18 měsíců od schválení.
- Návrh musí být proveditelný, neodporovat zákonům, územnímu plánu města, plánovaným akcím a investicím.
- Podmínkou je dlouhodobá udržitelnost projektu minimálně 5 let.
- Odhadované náklady nesmí přesáhnout částku 250.000 Kč včetně DPH na projekt, realizováno bude právě tolik nápadů, které se vejdou do celkově vyčleněné částky 500.000 Kč.
- Případné roční provozní náklady nepřesáhnou 10 % z celkové částky návrhu.
3. Jak podat návrh?
- Pro konzultace je vám k dispozici koordinátor PaR.
- Lhůta pro podání návrhu: do 31. 7. 2023
- Můžete si zvolit, zda návrh podáte fyzicky na podatelně úřadu, nebo elektronicky
- Elektronický návrh můžete vyplnit přímo na webových stránkách participativního rozpočtu: nymburskymesec.cz
- Formulář pro podání návrhu v písemné podobě je k dispozici. Písemný návrh můžete zaslat na adresu Městský úřad Nymburk, Náměstí Přemyslovců 163, 288 02 Nymburk, kancelář starosty. Obálku označte: „Nymburský měšec 2023“
- K formuláři s návrhem nutno přiložit:
- Předpokládané náklady projektu
- Ilustrační obrázek (fotografie, vizualizace, výkres určený k prezentaci návrhu, jehož autorem je předkladatel, anebo k němu má autorská práva
- Mapu / situační nákres místa, kde se má návrh realizovat
4. Co bude následovat?
Po ověření formální správnosti zástupci příslušných odborů vyhodnotí splnění stanovených kritérií a realizovatelnost. Posouzení se bude týkat především technického řešení, majetkových vztahů, časové náročnosti realizace, reálnosti rozpočtu, souladu s předpisy a strategickými dokumenty města. V případě potřeby bude autorům koordinátorem PaR nabídnuta konzultace návrhu s odbornými pracovníky úřadu. Pokud projekt vykáže odstranitelné nedostatky či nesrovnalosti, budete vyzváni k úpravě návrhu a ve lhůtě 10 pracovních dní můžete nedostatky odstranit. Nebudou-li nedostatky odstraněny v tomto termínu, návrh se zamítá. Realizovatelné návrhy, které odpovídají uvedeným podmínkám, představí radnice prostřednictvím veřejných setkání, webových stránek participativního rozpočtu a dalších médií.
5. Jak bude probíhat hlasování?
Hlasování o návrzích se uskuteční v září 2023 elektronicky na webových stránkách participativního rozpočtu www.nymburskymesec.cz. Hlasovat mohou pouze obyvatelé města Nymburk.
Při hlasování bude použit volební algoritmus umožňující kladné i záporné hlasy.
Podle výsledku hlasování sestavíme pořadí návrhů určených k realizaci až do vyčerpání alokované částky.
6. Realizace návrhů
Konečné rozhodnutí o realizaci návrhů je v pravomoci Rady města Nymburka. Odpovědnost za realizaci přebírá Město Nymburk.
Na realizaci návrhu neexistuje právní nárok a navrhovateli projektu nevzniká žádný nárok na úhradu jakýchkoliv nákladů jím vynaložených v souvislosti s podáním návrhu.
7. Harmonogram
- červen/červenec 2023 – Příjem návrhů a jejich konzultace
- srpen 2023 – Kontrola realizovatelnosti návrhů
- září 2023 – Hlasování o navržených projektech
- říjen 2023 a dále – Příprava realizace vítězných projektů
8. Realizace vítězných projektů
- Platná budou ta hlasování, která budou v souladu s pravidly uvedenými výše.
- Na základě získaných hlasů se sestaví výsledné pořadí, na jehož základě se rozdělí finanční prostředky potřebné pro realizaci návrhu, v pořadí od návrhu, který získal nejvíce hlasů (bodů) až do vyčerpání přidělených finančních prostředků.
- Pokud získají dva či více návrhy stejný počet hlasů (bodů), realizuje se ten s nižším počtem mínusových hlasů. Pokud měly návrhy stejný počet pozitivních i negativních hlasů pak se realizuje ten s vyšším rozpočtem.
- Nevybrané návrhy budou zařazeny do zásobníku projektů města k dalšímu posouzení.
Koordinátoři projektu:
Mgr. Petr Černohous, DiS., odbor kanceláře starosty
tel.: 325 501 309
e-mail: nymburskymesec@meu-nbk.cz
Ing. Monika Kopuncová, odbor rozvoje a investic
tel.: 325 501 204
e-mail: nymburskymesec@meu-nbk.cz