Zásady

PRAVIDLA PRO PŘEDKLADATELE (dále jen Pravidla)


Úvod


Jednou z nových forem zapojování veřejnosti do rozvoje města je tzv. participativní rozpočet. Jedná se o proces, prostřednictvím kterého obyvatelé města či jiné komunity mohou přímo rozhodovat o využití části rozpočtu na realizaci projektu investičního charakteru. Veřejnost tak má možnost společně řešit problémy, získat informaci o rozpočtu a ovlivnit efektivní využívání finančních prostředků Slaného. Při projednávání navrhovaných projektů dochází k setkávání a spolupráci více generací, různých zájmových skupin obyvatel města. Společné diskuze umožňují najít řešení problému, prodiskutovat, jakým způsobem ho řešit a kdo bude mít z realizace takto navrženého projektu prospěch. Občané se tak aktivně zapojují do procesu společného plánování.


Organizačním garantem participativního rozpočtování ve Slaném je úsek vnějších vztahů a dále úsek rozvoje města, přičemž jejich role jsou následující:


Úsek rozvoje města: příjem žádostí/návrhů; konzultace předkladatelů; kontrola formální stránky navržených projektů a jejich realizovatelnost;  zastupitelstvo, realizace


Úsek vnějších vztahů:  příjem prezentací pro veřejné projednání; organizace veřejného projednání; příprava, realizace a vyhodnocení hlasování veřejnosti;


 

Finanční podmínky


ZM v rámci projednávání rozpočtu vyčleňuje finance na tzv. participativní rozpočtování. Tato finanční částka bude využita právě na tolik projektů, jejichž celkové náklady na realizaci nepřesáhnou jejich výši. V případě nevyčerpání finančních prostředků bude zůstatek využit jako rezerva, případně převeden do dalšího roku.


 

Harmonogram


V roce 2023 sběr projektů NEBUDE PROBÍHAT. Zastupitelstvo města pro rok 2023 neschválilo položku participativního rozpočtu.

 

Fáze participativního rozpočtování


Participativní rozpočtování probíhá v šesti fázích:




  1. sběr návrhů ze strany veřejnosti

  2. kontrola došlých návrhů z hlediska splnění podmínek daných těmito Pravidly

  3. veřejná prezentace projektů

  4. hlasování občanů Slaného o pořadí projektů krealizaci

  5. finální schválení projektů zastupiteli města

  6. realizace projektu či projektů


 

1. FÁZE – SBĚR NÁVRHŮ


Charakter projektů




  • Náplní projektu musí být konkrétní investiční opatření, které bude sloužit obyvatelům Slaného a přispěje ke zkvalitnění jejich života.

  • Projekt se může týkat pouze pozemků a majetku, jež jsou ve vlastnictví města Slaný a současně jeho správě.

  • Projekt musí být realizován na veřejně přístupném místě (pozemku nebo budově) přístup může být časově omezen, ale rozhodující je volný přístup každému občanu.

  • Projekt musí být v souladu s právním řádem České republiky a platným územním plánem Slaného.

  • Návrh by měl být realizovatelný do konce daného roku, ve zvláště odůvodněných případech do konce roku následujícího.


Roční provozní náklady projektu nepřesáhnou 10 % celkových investičních nákladů projektu.


Udržitelnost projektu bude minimálně 5 let.


Pozor: Kritéria si je předkladatel povinen ověřit, resp. zajistit před podáním návrhu.


Předkladatelem návrhu projektu může být:




  • Fyzická osoba nebo sdružení fyzických osob s trvalým bydlištěm ve Slaném.

  • Právnická osoba (firma, instituce, nezisková organizace apod) se sídlem nebo místem působení ve Slaném.


Pozor: Pokud je projekt navrhován osobou nebo sdružením osob mladších 18 let je nutné, aby garantem projektu byla osoba starší 18 let.


Pozor: Předkladatel musí současně s návrhem předložit seznam alespoň 25 podporovatelů projektu s trvalým bydlištěm ve Slaném.


Alokovaná částka


Náklady na jeden projekt v minimální výši 50 000,- Kč vč. DPH a maximální ve výši 500 000,- Kč vč. DPH. Celková částka musí zahrnovat jednak náklady související s projektovou případně jinou přípravou a jednak náklady na vlastní realizaci projektu. Navrhovatelé jsou povinni si ověřit reálnost předkládaného rozpočtu odborným názorem nebo rešerší dostupných informací např. na internetu.


Pozor: Pokud si předkladatel zajistí další finanční podporu projektu z jiných zdrojů (např. od firmy, nadace, fyzické osoby apod.), mohou celkové náklady projektu přesahovat max. stanovenou výši o tento příspěvek. Předkladatel je povinen doložit vůli k poskytnutí tohoto příspěvku formou čestného prohlášení poskytovatele příspěvku (příloha Pravidel č. 3). V případě realizace daného projektu bude mezi dárcem a Městem Slaný uzavřená příslušná smlouva.



Formální stránka projektu

Sběr návrhů bude probíhat ve vymezeném časovém období.


  • Podpisový arch se podává zvlášť a to papírovou formou na podatelně města, na Úseku rozvoje města a Vnějších vztahů a je přílohou těchto pravidel.



  • Prezentaci na veřejné projednávání je možné zaslat elektronicky na e-mail koordinátorů projektu nebo na flash disku společně s podpisovým archem.


 

 

2. FÁZE – KONTROLA A ÚPRAVA NÁVRHŮ PROJEKTŮ


Úsek rozvoje města kontroluje formální stránku navržených projektů a dále jejich realizovatelnost respektive proveditelnost. Předkladatelé mají možnost konzultace svého projektu zdarma se zástupci úseku rozvoje města případně se zástupci dalších dotčených odborů dle dohody s úsekem rozvoje města. V případě chybějících informací a dalších nejasností v navrhovaném projektu, budou předkladatelé neprodleně kontaktováni a vyzváni k doplnění a úpravě informací. Žádáme proto předkladatele, aby uváděli aktuální a platné kontaktní údaje. Povinností každého žadatele je řádně spolupracovat na přípravě svého navrženého projektu zejména vyvinout takovou aktivitu, která povede k realizaci jeho projektu. Pokud předkladatel návrhu nejeví po jeho podání zájem o komunikaci s námi, bude takový projekt vyřazen. Cílem participativního projektu je zapojení veřejnosti do přípravy projektu ve všech jeho fázích.


 

3. FÁZE – VEŘEJNÁ PREZENTACE PROJEKTŮ


Setkání s veřejností a dotazy veřejnosti slouží jako cenná zpětná vazba ještě před samotným hlasováním. V případě zásadních a opakujících se dotazů je možné navrhovaný projekt ještě finálně upravit ve spolupráci s úsekem rozvoje města.

Na veřejném projednání je nutná osobní účast každého předkladatele! Projednání probíhá formou krátké maximálně 10 minutové prezentace za každý projekt. Obvyklý je ještě cca 5 minutový prostor pro dotazy veřejnosti.


Svoji prezentaci ve formátu ppt. (PowerPoint) nebo pdf. zasílají žadatelé na e-mail úseku vnějších vztahů a do udaného termínu. Ze zaslané prezentace a fotografií budou připraveny podklady pro hlasování a tyto budou dále použity v rámci další propagace projektu, proto je klíčové, aby předkladatel návrhu zaslal aktuální a úplné informace ke svému projektu včetně obrazových materiálů jako jsou fotografie, vizualizace apod. Autorizace finální podoby informací, které budou propagovány, je s předkladateli vždy komunikována.



4. FÁZE - HLASOVÁNÍ



  • Hlasovat mohou pouze plnoletí občané s trvalým bydlištěm ve Slaném.

  • Hlasování je možné ve webové aplikaci a na místech k tomu určených, tj. sběrné boxy v Knihovně.

  • Pro hlasování je možné udělit 3 kladné a 1 záporný hlas, jednomu projektu však lze přidělit maximálně 2 hlasy.

  • Projekty budou realizovány v pořadí vzešlém z veřejného hlasování až do vyčerpání celkové alokované částky.


5. FÁZE – FINÁLNÍ SCHVÁLENÍ PROJEKTŮ STRAN ZASTUPITELŮ MĚSTA


O výsledném pořadí jednotlivých projektů rozhoduje veřejnost. Kompletní výsledky hlasování budou předkladatelům zaslány po jejich vyhodnocení. Výsledky hlasování a pořadí vítězných projektů budou následně předloženy zastupitelům města k finálnímu schválení. Projekty budou realizovány dle pořadí až do výše alokovaného 1 milionu Kč.

6. FÁZE – REALIZACE PROJEKTŮ


Realizační fáze zahrnuje projektovou a administrativní přípravu projektu a jeho vlastní realizaci. Projekt/y, které budou hlasováním vybrány k realizaci, se stávají součástí investic realizovaných městem Slaný, které za jejich realizaci přebírá veškerou odpovědnost.


Předkladatelé projektů určených veřejným hlasováním k realizaci budou organizačním garantem seznámeni s dalším postupem. Ten bude zahrnovat zejména:




  1. Zpracování projektové dokumentace, případně dalších podkladů nutných k realizaci

  2. Projednání projektu s občany v místě realizace projektu a případné úpravy projektové dokumentace

  3. Splnění zákonných opatření z hlediska zákona č. 183/2006 Sb (stavební zákon) v platném znění a dalších relevantních právních předpisů vč. projednání s dotčenými osobami a

  4. Zahájení vlastní realizace


V průběhu přípravy realizační fáze bude předkladatel informován o jejím postupu a případných změnách. Předkladatel se bude moci vyjádřit ke zpracované projektové dokumentaci a měl by se zúčastnit projednání projektu s občany v místě realizace projektu.



POZNÁMKA:


Projekt/y, které budou hlasováním vybrány k realizaci, se stávají součástí investic realizovaných městem Slaný, které za jejich realizaci přebírá veškerou odpovědnost.

Přílohy:


Příloha  - Podpisový arch