Zásady

Pro participativní rozpočet obce Veletov vyhradí obec každoročně částku, která je součástí VÝZVY .


Finance z participativního rozpočtu budou využity na realizaci návrhů občanů zaměřených na zkvalitnění života obyvatel ve shodě s pravidly participativního rozpočtu.
Zastupitelstvo je odpovědné za posouzení realizovatelnosti návrhů, případně spolupráci na jejich úpravě do realizovatelné podoby. Vítězný návrh bude s garancí zastupitelstva realizován.

Kdo může podat návrh
Osoba starší 18 let která splňuje jednu z následujících podmínek:
má v obci Veletov trvalé bydliště
vlastní nebo spoluvlastní nemovitost určenou k bydlení nebo rekreačním účelům v katastru obce Veletov

Jedna osoba může podat více návrhů

Role zastupitelstva v PR

Schválení pravidel
Schválení alokované částky
Schválení koordinátorů pro spolupráci s navrhovateli
Posouzení realizovatelnosti podaných návrhů
Zajištění realizace vybraných projektů

Obecná pravidla sloužící k posouzení realizovatelnosti návrhu

realizace návrhu musí být v kompetenci obce
realizace návrhu musí být v souladu se strategickým a územním plánem
návrh musí mít přínos pro obec a její obyvatele
musí být přístupný všem obyvatelům obce
musí být realizován na veřejně přístupném místě (nemusí být přístupno neustále, nesmí být omezeno vstupným nebo pronájmem)
návrh nesmí překročit částku alokovanou v rozpočtu
realizovaný návrh nebude generovat roční provozní náklady přesahující 10 % jeho pořizovací ceny
návrh musí být realizovatelný nejpozději do jednoho roku od vyhlášení výsledků
finance participativního rozpočtu nesmí propagovat produkty, služby, činnosti či stanoviska subjektů komerčního, náboženského či politického charakteru
náklady projektu, ani částečně, nesmí být příjmem navrhovatele
finance participativního rozpočtu nemohou sloužit pouze k pořízení projektové dokumentace
finance participativního rozpočtu nebudou podporovat činnosti či investice podporované z jiných dotačních programů obce (například nebudou podporovány provozní náklady spolků)

Pravidla pro podávání návrhů

návrh je nutné podat elektronicky přes on-line formulář uvedený na webové stránce participativního rozpočtu obce
návrh musí obsahovat všechny povinné části a přílohy
v případě, že autor nemůže udělat elektronické podání sám, provede podání ve spolupráci s koordinátorem
návrh je třeba zpracovat kompletně a uvést všechny povinné údaje a to konkrétně:

název návrhu
stručný popis návrhu (anotace)
podrobný popis návrhu (obsahující přesný popis realizace a jeho zdůvodnění) včetně přesné specifikace místa realizace projektu
odhadované náklady na realizaci návrhu
ilustrativní obrázek, jehož autorem je předkladatel návrhu nebo k němu má autorská práva (např. foto současného stavu, ale také obrázky, skici atp., které návrh ilustrují)
kontakty na autora návrhu
součástí návrhu mohou být také další materiály usnadňující zastupitelstvu posouzení realizovatelnosti a to konkrétně:
položkový rozpočet
předběžný souhlas vlastníka dotčených nemovitostí
další podklady ilustrující návrh (například skici, studie, obrázky obdobných řešení, fotografie současného stavu atp.)

Návrh musí být formálně správně podán do stanovených datumů zvolené výzvy daného roku.

Pravidla pro postup posouzení realizovatelnosti návrhu
Kontrola předložených návrhů bude prováděna průběžně po jejich podání.
Koordinátor provede kontrolu formální správnosti návrhů a nejpozději do 5 pracovních dnů od podání návrhu poskytne navrhovateli zpětnou vazbu o jeho přijetí. V případě formálních nedostatků vrací návrh navrhovateli k dopracování a ten má 10 pracovních dní na nápravu.
V případě formální správnosti bude návrh prezentován na webových stránkách participativního rozpočtu
Do 5 pracovních dnů od formálně přijatého návrhu koordinátor zašle členům zastupitelstva dotčený návrh. Zastupitelé do 10 pracovních dnů zašlou koordinátorovi své vyjádření k danému projektu a případné požadavky na doplnění návrhu tak, aby mohla být z jejich strany posouzena realizovatelnost daného návrhu. Pokud se zastupitel v daném termínu nevyjádří, bere se to jako ohodnocení A.

Koordinátor na základě požadavků od členů zastupitelstva poskytne navrhovateli prvotní zpětnou vazbu k jeho návrhu:

A – návrh je realizovatelný v podobě, jak byl přijat.
B – návrh vyžaduje další posouzení realizovatelnosti a/nebo případně vyžaduje úpravu do realizovatelné podoby včetně požadavků zastupitelstva
C – návrh není realizovatelný z důvodu principiálního nesouladu s pravidly a není jej možné upravit do realizovatelné podoby.
D – návrh není realizovatelný z participativního rozpočtu.

Koordinátor je v případě zájmu navrhovatele návrhu ohodnoceného B zodpovědný za organizaci individuální konzultace při úpravě návrhu do realizovatelné podoby. V případě nezájmu o úpravu návrhu do realizovatelné podoby bude návrh považován za nerealizovatelný. Úpravy musí být podány ve vyhlášeném termínu.

Koordinátor zodpovídá za komunikaci v průběhu posouzení realizovatelnosti návrhů mezi navrhovatelem a zastupitelstvem. Výsledky vyhodnocení publikuje na webové stránce PR.

Pokud návrh projde úspěšně touto kontrolou, má se za to, že je realizovatelný. V tom případě automaticky postupuje do hlasování. V případě rozhodnutí o nerealizovatelnosti musí být zveřejněno zdůvodnění.

Pokud bude podáno více návrhů na podobné téma, koordinátor informuje všechny navrhovatele a nabídne jim sloučení jednotlivých návrhů do společného jednoho návrhu. Dále se postupuje jako s novým návrhem.

Pokud bude podáno více návrhů, které by měly být realizovány na stejném místě v obci, koordinátor informuje autory návrhů, aby případně zvážili, zda je jejich návrh možné realizovat i na jiném místě v obci.

Prezentace návrhů

Projekty splňující podmínky budou zveřejněny prostřednictvím informačních kanálů obce, včetně obecního webu, rozhlasu a vývěsek
Všechny projekty ohodnocené jako realizovatelné, budou zveřejněny na webové stránce participativního rozpočtu obce v plném rozsahu.
Předkladatelům bude umožněna osobní prezentace případně video medailonkem, na které svůj projekt představí obyvatelům.

Pravidla pro hlasování

Hlasování se může zúčastnit pouze oprávněný hlasovatel
Oprávněný hlasovatel může být jen fyzická osoba, která je starší 18 let a splňuje alespoň jednu z následujících podmínek:
Je trvale bydlící v obci Veletov, nebo
je majitel či spolumajitel nemovitosti určené k bydlení v katastru obce Veletov, nebo
je majitel či spolumajitel rekreačního objektu v katastru obce Veletov.

Hlasování bude probíhat elektronickou formou a bude ověřeno pomocí unikátního identifikačního kódu. Hlasování je tajné, identifikační kód slouží pouze k ověření oprávněnosti účasti na hlasování.

V případě, že oprávněný hlasovatel nemůže hlasovat sám elektronicky, může požádat o součinnost obecní úřad nebo koordinátora.

Podporu projektu oprávněný hlasovatel vyjadřuje kladnými hlasy, které má k dispozici 2, a nesouhlas s projektem oprávněný hlasovatel vyjadřuje záporným hlasem, který má 1

Oprávněný hlasovatel může použít libovolný počet svých hlasů. Jednomu projektu může dát oba své kladné hlasy. Záporný hlas nemusí využít, pokud nechce.

Obec garantuje realizaci za podmínky, že se do hlasování zapojí minimálně 10 oprávněných hlasovatelů

Na základě hlasování se sestaví výsledkový žebříček.

Vítězný návrh bude ten, který získá nejvíce kladných hlasů

V případě rovnosti počtu hlasů se vítězným stane projekt, který bude mít nižší počet záporných hlasů. V případě rovnosti počtu záporných hlasů se o vítězném projektu rozhodne losem za přítomnosti navrhovatelů.

Další místa na výsledkovém žebříčku jsou přidělována na základě předchozích pravidel.

V případě, kdy vítězný projekt nevyčerpá celou alokovanou částku rozpočtu, může zastupitelstvo následně rozhodnout o zařazení dalšího projektu v pořadí.

V případě, že úhrnné náklady dvou a více předložených projektů nepřesáhnou stanovený finanční limit, mohou být tyto projekty v rámci daného participativního rozpočtu realizovány současně.

Pravidla pro realizaci návrhů

Zastupitelstvo obce bere na vědomí výsledky hlasování a schvaluje přípravu a realizaci vybraných návrhů.
Vítězný návrh bude převzat k realizaci. Následovat bude přípravná fáze projektu (projektové a administrativní činnosti) a dále samotná realizace.  V průběhu příprav i realizace bude navrhovatel průběžně informován o aktuálním stavu projektu, případně bude přizván ke spolupráci.
Pokud se při přípravě a realizaci návrhu objeví komplikace bránící realizaci návrhu či bude porušeno jakékoli pravidlo realizovatelnosti, rozhodne o dalším postupu zastupitelstvo obce.
Pouze v odůvodněných případech zastupitelstvo obce rozhodne o odchylce od schválených pravidel.

Předkladatel bere v potaz, že realizace projektů, které vyžadují delší přípravu (studie, projektová dokumentace, stavební povolení apod.), může být započata nejdříve po splnění nezbytných úkonů a ukončena v následujícím roce po zveřejnění výsledků hlasování.

Zastupitelstvo si vyhrazuje právo nerealizovat projekt, jehož skutečné (po vysoutěžení) náklady překročí o více než 10 % částku uvedenou v rozpočtu předloženém navrhovatelem.

Informativní dodatek GDPR