Zásady

Zásady participativního rozpočtu obce Vrané nad Vltavou


Preambule


Participativní rozpočet (dále jen ,,PR“) je proces, ve kterém občané mohou uvažovat, diskutovat, navrhovat a hlasovat o tom, na jaké veřejně prospěšné projekty bude vynaložena část veřejných financí z rozpočtu obce. Cílem PR je rozšířit podíl občanů na utváření podoby a chodu obce a ve spolupráci s obecním úřadem zvýšit kvalitu života v obci, oživit veřejný prostor a posílit občanskou pospolitost.

Finance participativního rozpočtu nebudou podporovat činnosti či investice podporované z jiných dotačních programů obce (např. nebudou podporovány provozní náklady spolků).

1. Pracovní skupina pro PR


1.1. Zřizuje se Pracovní skupina pro PR (dále jen „Pracovní skupina“).
1.2. Pracovní skupina je poradním orgánem zastupitelstva obce, které jmenuje a odvolává její členy.
1.3. Pracovní skupina může navrhnout doplnění nebo úpravu těchto Zásad, které schvaluje zastupitelstvo obce.
1.4. Pracovní skupina zajišťuje organizaci PR (zejména veřejná setkávání, koordinaci, informovanost).
1.5. Pracovní skupina zajišťuje komunikaci s Navrhovateli projektů, konzultuje jejich Návrhy projektů.
1.6. Pracovní skupina monitoruje a dohlíží na průběh realizace vítězného projektu.



2. Rámec projektu PR


2.1. Projektem se rozumí soubor věcných, časových a osobních podmínek pro činnosti vedoucí k veřejně prospěšnému účelu.
2.2. Realizace projektu musí být v kompetenci obce.
2.3. Projekt musí být v souladu s Územně plánovací dokumentací platnou pro území obce.
2.4. Projekt musí mít lokální charakter a musí být realizován na území a majetku obce, příp. na soukromém majetku, který je veřejně přístupný (přístup nesmí být omezen vstupným nebo pronájmem) a který se nachází v katastru obce.
2.5. Finanční částka projektu PR nesmí přesáhnout částku vymezenou v rozpočtu obce.
2.6. Projekt nebude generovat roční provozní náklady přesahující 10 % jeho pořizovací ceny.
2.7. Projekt by měl být realizovatelný nejpozději do jednoho roku od vyhlášení výsledků.
2.8. Náklady projektu nesmí být (ani částečně) příjmem navrhovatele.
2.9. Projekt nesmí propagovat produkty, služby a činnosti subjektů komerčního, nekomerčního, náboženského či politického charakteru.
2.10. Kontaktem v záležitostech PR je e-mail paroz@vranenadvltavou.cz
2.11. Informace o PR jsou zveřejňovány na webové stránce PR a klíčové informace i na úřední desce obce a webových a facebookových stránkách obce.



3. Podání návrhu projektu PR


3.1. Navrhovatelem projektu PR může být fyzická osoba starší 18 let s trvalým bydlištěm v obci Vrané nad Vltavou, příp. vlastnící nebo spoluvlastnící nemovitost určenou k bydlení nebo rekreačním účelům v katastru obce Vrané nad Vltavou.
3.2. Navrhovatel může předložit maximálně 1 Návrh.
3.3. K podání návrhu slouží výhradně online formulář na webové stránce PR.



4. Náležitosti návrhu projektu PR


4.1. Návrh projektu se podává výhradně prostřednictvím online formuláře na webové stránce PR. V případě, že autor projektu nemůže Návrh podat sám, učiní tak ve spolupráci s koordinátorem.
4.2. Návrh projektu musí obsahovat všechny povinné údaje, kterými jsou:


a) název Návrhu,
b) stručný popis Návrhu (anotace),
c) podrobný popis Návrhu a jeho zdůvodnění,
d) přesná specifikace místa realizace projektu,
e) položkový rozpočet předpokládaných nákladů realizace Návrhu (vč. předpokládaných ročních nákladů na údržbu),
f) ilustrativní fotografie nebo obrázek návrhu projektu, jehož autorem je předkladatel Návrhu nebo k němu má autorská práva, příp. i fotodokumentace současného stavu.
g) kontakty na předkladatele Návrhu.


4.3. Součástí Návrhu mohou být další doplňující materiály usnadňující posouzení jeho realizovatelnosti.



5. Posouzení realizovatelnosti Návrhů


5.1. Pracovní skupina provádí obsahovou kontrolu předložených Návrhů projektů.
5.2. V případě nedostatků Pracovní skupina do 14 pracovních dnů Navrhovatele vyzve k doplnění.
5.3. Nejsou-li nedostatky odstraněny do 7 pracovních dní, Návrh projektu není postoupen dále.
5.4. Pracovní skupina po kontrole a případném doplnění Návrhu tento odevzdá k projednání zastupitelstvu obce a zveřejní Návrh na webových stránkách PR.
5.5. Zastupitelstvo obce posoudí realizovatelnost Návrhů a rozdělí je na:


a) 1 – realizovatelné v podobě navržené,
b) 2 – realizovatelné po dílčích úpravách,
c) 3 – realizovatelné se stavebním řízením,
d) 4 – nerealizovatelné.


5.6. O výsledku posouzení ad 5.5 jsou Navrhovatelé informováni skrze zadané kontaktní údaje.
5.7. V případě potřeby dopracování Návrhů, které jsou posouzeny jako realizovatelné po dílčích úpravách, bude toto dopracování s Navrhovatelem koordinovat pověřená osoba tak, aby mohl být Návrh prezentován při veřejné prezentaci.
5.8. Návrh realizovatelný se stavebním řízením je připuštěn k hlasování, nicméně jeho faktická realizace může být podmíněna dokončením stavebního řízení.
5.9. V případě podobnosti Návrhů (řešících stejnou lokalitu i téma) bude možné tyto Návrhy sloučit. Sloučení Návrhů proběhne před začátkem hlasování po vzájemné dohodě Navrhovatelů.



6. Veřejná prezentace Návrhů


6.1. Realizovatelné projekty jsou prezentovány a diskutovány s občany obce na veřejné prezentaci a následně prezentovány také na webu participativního rozpočtu, webu obce, obecních vývěskách, facebookových stránkách a v obecním časopisu Zrcadlo.
6.2. Veřejnou prezentaci organizuje a její program určuje Pracovní skupina.
6.3. Veřejná prezentace zahrnuje především:


a) představení Návrhů Navrhovateli nebo jimi pověřenými zástupci v pořadí předložení,
b) diskuzi k Návrhům.


6.4. Návrh projektu může Navrhovatel stáhnout do dne konání veřejné prezentace.
6.5. Návrhy zařazené do hlasování budou po veřejné prezentaci zveřejněny v pořadí předložení



7. Veřejné hlasování o Návrzích


7.1. Hlasovat o předložených realizovatelných Návrzích je možné během hlasovacího období.
7.2. Hlasování se mohou zúčastnit občané starší 18 let s trvalým bydlištěm v obci Vrané nad Vltavou, příp. vlastnící nebo spoluvlastnící nemovitost určenou k bydlení nebo rekreačním účelům v katastru obce Vrané nad Vltavou.
7.3. Každý občan může hlasovat pouze jednou. Hlasování je tajné.
7.4. Každý hlasující má k dispozici 2 kladné hlasy a 1 záporný hlas. V hlasování může hlasující použít minimálně 1 hlas, maximálně 3 hlasy. Kladný hlas vyjadřuje souhlas s vybraným projektem. Pro jeden projekt může hlasující použít maximálně 2 kladné hlasy. Záporným hlasem vyjadřuje hlasující nesouhlas s vybraným projektem. Záporný hlas nemusí být v hlasování použit.
7.5. Hlasování probíhá on-line přístupem (s možností přístupu i přes veřejnosti dostupné počítače v knihovně obce) a formou papírových hlasovacích lístků.



8. Zpracování výsledků hlasování


8.1. Pro jednotlivé Návrhy projektů se sečtou jemu odevzdané platné kladné a záporné hlasy.
8.2. Vítězným se stane Návrh projektu, který bude mít po sečtení kladných a záporných hlasů nejvyšší počet hlasů. V případě rovnosti počtu hlasů se vítězným stane Návrh projektu, který bude mít nižší počet záporných hlasů. V případě rovnosti počtu záporných hlasů se o vítězném Návrhu projektu rozhodne losem v přítomnosti Navrhovatelů. Stejným způsobem bude určeno pořadí projektů na dalších místech.
8.3. Výsledky hlasování budou zveřejněny do 14 pracovních dnů od ukončení hlasovacího období.
8.4. Výsledky budou obsahovat celkový počet odevzdaných platných hlasů, z toho celkový počet platných kladných a záporných hlasů odevzdaných pro každý Návrh projektu.



9. Realizace vítězného Návrhu


9.1. Realizaci vítězného Návrhu projektu schvaluje zastupitelstvo obce, které si vyhrazuje právo nerealizovat projekt, jehož skutečné náklady (po vysoutěžení) překročí o více než 10 % částku uvedenou v rozpočtu projektu předloženém Navrhovatelem.
9.2. Pokud vítězný projekt nevyčerpá celou alokovanou částku, může zastupitelstvo obce rozhodnout o realizaci dalšího projektu v pořadí.
9.3. Realizaci vítězného Projektu zajišťuje obec v případné spolupráci s Navrhovatelem projektu.
9.4. Vítězný projekt se začne realizovat dle charakteru jeho náročnosti v co nejbližším termínu.
9.5. Obec garantuje realizaci projektu za podmínky, že se do hlasování zapojí minimálně 200 oprávněných uživatelů.



10. Závěrečná ujednání


10.1. V případě nejasností pravidel, sporů nebo mimořádných situací rozhoduje rada obce ve spolupráci s Pracovní skupinou.


Zásady participativního rozpočtu obce Vrané nad Vltavou byly schváleny zastupitelstvem obce dne 20.3.2024.

Ke stažení: Zásady participativního rozpočtu obce Vrané nad Vltavou